Norgesmesterskap i kinesisk kampsport

NM i wushu arrangeres på Bygdøy i Oslo denne helgen. Utøvere fra flere steder i landet skal konkurrere i ulike kinesiske kampsportgrener.

Fargerike drakter og artistiske øvelser blir å se når Norgesmestre i wushu skal kåres. Det skal konkurreres i sanda og taolu, i tillegg til flotte oppvisninger fra barn og ungdom.

Moderne wushu er i dag en stor internasjonal idrett med over 140 organiserte medlemsnasjoner i det internasjonale forbundet (International Wushu Federation, IWuF). Internasjonalt konkurreres det i to grener; Taolu og Sanda. Taolu er en oppvisningsform hvor man utfører kinesiske kampteknikker og akrobatiske moment på et område a 14 x 8 meter, det finnes klasser både med og uten våpen. Sanda/Sanshou er en fullkontakt kampform hvor slag, spark og nedtakninger er tillatt.

Det hele starter på Bygdøhus lørdag 3.november kl. 10.00.