Norge vinner gull og bronse den siste dagen i Taiji EM i Moskva

Britt Mi Ree Abrahamsen fra Arendal, men som konkurrerer for Bergen Wushu klubb som vant to EM-gull i går fortsetter med å imponerer. På den siste dagen vant hun gull igjen i klassen Chen style med poengsummen 8,72. Delphine Tran som konkurrerte for Frankrike kom på andre plass med 8,62. Anna Maria Kubiak fra Polen kom på tredjeplass.
fra venstre Svetlana Negashova,Milos Joksimovic,Britt Miree Abrahamsen

Milos Joksimovic fra Oslo wushu klubb  som vant sølv i går vant bronse i klassen wudang med våpen med poengsummen 8,3. Federico Spiga fra Italia vinner klassen med 8,46, mens Christian Mura også fra Italia kommer på andre plass med 8,43.

Landslagstrener for Wushu i Norges Kampsportforbund Kim Gibson kan være kjempefornøyd med resultat. Norge stilte med fire utøvere i Taiji-EM og vant tre gull, en sølv, og 3 bronsemedaljer. I tillegg kom Malena Marisei fra Oslo Wushu klubb på en sterk fjerde og en femteplass.

Resultater fra den første dagen
Først vant Britt Miree Abrahamsen overlegent gull i klassen tradisjonell Chen Taijiquan med poengsummen 9,12. Poengsum over 9 tallet er en meget sterk prestasjon. Anna Maria Kubiak fra Polen kom på andreplass med poengsummen 8,83, mens Nino Chikhladze Georgia kom på tredjeplass med poengsummen 8,82.

Arendalsjenta konkurrerte også i klassen Wu stil Taijiquan som hun vant klart med poengsummen 8,9. Veronika Shteinikova fra Russland kom på andreplass med 8,76, tredjeplassen gikk til Ewa Julia Solartz fra Russland.

Milos Joksimovic fra Oslo wushu klubb som vant EM gull i 2014 vant sølv i klassen wudang som er den største klassen med poengsummen 9,02. Joakim Karl Erik Pettersen fra Sverige kom på første plass med poengsummen 9,07. Roman Vlasenko fra Latvia kom på tredjeplass med poengsummen 8,98

Svetlana Negashova fra Oslo Wushu klubb vant to bronsemedaljer. I klassen ny chen-stil fikk hun poengsummen 8,36 og sikret seg bronsemedaljen. Martina Slaba fra Tsjekkia tok førsteplassen med 8,89. Tatiana Shurmistrova fra Russland kom på andreplass med poengsummen 8,88

I klassen wudang fikk Svetlana Negashova 8,72 og vant bronsemedaljen. Elena Vasenina fra Russland vant klassen med poengsummen 9,08. Iulia Timirkina fra Russland kom på andreplass med poengsummen 8,93.

Sportssjef i Norges Kampsportforbund, Dag Jacobsen, kan fortelle at det ikke noen tilfeldighet at Norge gjør det bra. Kim Gibson er dyktig trener. Han har selv konkurrert internasjonalt og har vunnet mange medaljer. Han vet hva som må til. Det andre er at Norge har et tett samarbeid med kina og flere av utøverne har vært på treningssamling i Kina. Når det gjelder Britt Miree Abrahamsen har hun studert og trent wushu i Kina i flere år og vunnet medaljer i en rekke store internasjonale konkurranser i både tai ji, wushu, qi gong og tai ji sverd.

Taiji-EM er slutt, men wushu-EM starter i morgen
Taiji-EM er ferdig, men i morgen starter Wushu-EM. Det internasjonale wushu forbundet arrangerer først EM i Taiji og etterpå arrangeres EM i Wushu. Alle de norske utøverne skal delta unntagen Britt Miree Abrahamsen som på grunn av aldersbegrensninger ikke får delta.

FAKTA:
Hva er Wushu?
Wushu, bedre kjent som kung fu, er et samlebegrep for ulike typer kinesisk kampsport; tai ji, våpenformer, raske former, boksing, bryting, qi gong mm.
Wushu er med sine 180 millioner utøvere i Kina og 45 millioner utøvere i 141 land, kanskje verdens største kampsport. Wushu har vært en IOC-godkjent idrett siden 2002, men er ikke på selve OL-programmet.

WUSHU OG KONKURRANSER
Under OL i Beijing 2008 inngikk wushu i det offisielle kulturprogrammet. Som konkurranseidrett er wushu i dag inndelt i to hovedgrener; taolu (mønster) og sanshou (kamp).

• Sanshou: Fullkontaktkamp hvor to utøvere konkurrerer mot hverandre med slag, spark, grep og nedlegginger. Det finnes 11 vektklasser for herrer, og tre for kvinner. Kampen består av tre runder á to minutter på en matte/plattform som er 8 x 8 meter. Utøveren som vinner to runder, vinner kampen. Utøverne tildeles 3, 2, eller 1 poeng ut fra hvor avanserte teknikkene deres er.

• Taolu: Oppvisningsidrett hvor utøveren viser wushu-teknikker med akrobatiske momenter, med og uten våpen, på en matte som er 14 x 8 meter. Utøveren får poeng etter vanskelighetsgrad, rytme og koreografi. Annethvert år arrangeres det EM og VM i taolu.

I Norge har NKF relativt nylig startet opp med wushu-konkurranser. Første offisielle NM ble arrangert 14. oktober 2007 i Bergen. Første offisielle Nordiske mesterskap innen wushu ble arrangert i Oslo 6. mai 2007.

fra venstre Svetlana Negashova,Milos Joksimovic,Britt Miree Abrahamsen
Svetlana Negashova og Milos Joksimovic