MasterCard

Nordmenn viser kjærlighet med opplevelser på valentinsdagen

Del

Å feire valentinsdagen blir stadig mer populært i Norge. I 2018 brukte vi 49 prosent mer på våre kjære enn hva vi gjorde i 2016, og antallet transaksjoner gikk opp med 27 prosent. Reiser og opplevelser er de mest populære gavene, mens blomster og smykker er mindre på moten enn tidligere.

Mastercard Love Index viser at opplevelser i form av reiser, restaurantbesøk og hotell blir stadig mer populært blant nordmenn på valentinsdagen. I 2018 sto transport med tog eller fly for 71 prosent av det totale forbruket på valentinsdagen i Norge – en økning på 50 prosent fra 2016.

Globalt er det færre som feirer valentinsdagen på restaurant, og forbruket her går ned med 16 prosent. I Norge derimot øker antall transaksjoner på restaurantbesøk med 14 prosent, hele 10 prosent mer enn tidligere. Hotellbesøk blir også mer populært. Nordmenn bruker nå 18 prosent mer enn vi gjorde i 2016, og hotell står for 18 prosent av det totale forbruket på valentinsdagen.

– Å skjemme bort sin kjære på valentinsdagen viser ingen tegn til å bremse opp. Våre data viser at nordmenn setter opplevelser høyt. Vi håper analysen, som presenteres for fjerde gang, vil gi butikker verdifull innsikt om nordmenns forbruksmønster opp mot valentinsdagen, sier Inge Kjønnøy, Norgessjef i Mastercard.

Mindre blomster og smykker

Røde roser er tradisjonelt forbundet med valentinsdagen. Likevel bruker nordmenn mindre penger på blomster enn før. Forbruket på blomster har sunket med 6 prosent siden 2016, og antallet transaksjoner har sunket med 15 prosent. Globalt har derimot antall transaksjoner på blomster gått opp med 35 prosent. Smykker er heller ikke like populært blant nordmenn, med en nedgang i forbruket på 22 prosent sammenlignet med 2016.

Hvis du i fjor måtte haste innom blomsterbutikken på vei hjem fra jobb på valentinsdagen, er du faktisk i mindretall. Data fra Mastercard viser nemlig at nordmenn flest planlegger i forkant, og handler 11. februar.

Netthandel fortsetter å øke i popularitet i Norge. Siden 2016 har antall netthandelstransaksjoner rundt valentinsdagen økt med 80 prosent. Likevel går nordmenn flest fortsatt i butikken for å handle gaver. 60 prosent av gavene er kjøpt i fysisk butikk mellom 11. og 14. februar.

– Netthandel blir gjennomgående mer populært, det er interessant å se dette igjen i hvordan vi handler på valentinsdagen. Nordmenn og personer over hele verden setter mer og mer pris på å handle bekvemt over nettet, sier Kjønnøy.

Om undersøkelsen
Mastercard Love Index analyserer kreditt, debet og forhåndsbetalte transaksjoner i over 200 markeder verden over. Analysen ser på dagene rundt valentinsdagen (11-14. februar) fra 2016 til 2018. Studien identifiserer forskjeller og likheter i folks handlevaner, og hva folk bruker pengene sine på i anledning valentinsdagen.

Nøkkelord

Kontakter

For mer informasjon
Anna Eitrem, pressekontakt Mastercard Norge
Geelmuyden Kiese
E-post: anna.eitrem@gknordic.com
Telefon: +47 99 25 48 68

Bilder

Last ned bilde
Norgessjef i Mastercard, Inge Kjønnøy.
Norgessjef i Mastercard, Inge Kjønnøy.
Last ned bilde

Om MasterCard

Om Mastercard
Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, er en teknologivirksomhet i den globale betalingsindustrien. Vi opererer verdens raskeste betalingsnettverk, forbinder forbrukere, finansinstitusjoner, forretningspersoner, stater og virksomheter i mer enn 210 land og territorier. Produkter og løsninger fra Mastercard gjør handelsaktiviteter – slik som dagligvare- og annen handel, reise, bedriftsdrift og økonomiadministrasjon – enklere, sikrere og mer effektivt for alle. Følg oss på Twitter @MastercardUKBiz, bli med på diskusjonen på Beyond the Transaction Blog og abonner på nyhetsoppdateringer fra oss på Engagement Bureau.

Følg saker fra MasterCard

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MasterCard på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra MasterCard

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom