Mastercard

7Analytics fra Bergen deltar i Mastercards bærekraftsprogram

7Analytics bygger en dataplattform for å klimasikre fremtidens bygg. Nå får oppstartsselskapet drahjelp fra Mastercard.

Klimateknologiselskapet er et av fem selskaper som denne høsten er valgt ut til å være med i Mastercards innovasjonsprogram for bærekraft: Lighthouse MASSIV.

7Analytics bruker geodata til å redusere klimarisiko for bygninger og infrastruktur. Selskapet har utviklet høypresisjonsverktøy med hjelp av hydrologi, geologi og datavitenskap. Dataplattformen gjør det blant annet mulig å forutsi risiko for oversvømmelse og jordskred med langt høyere presisjon enn tidligere. Kunnskapen kan brukes både til å sikre eksisterende bygg og infrastruktur, og til å bygge mer klimasikkert i fremtiden.

– Vi er ydmyke, stolte og svært spente over å være en del av MASSIV-programmet, som fokuserer på å skalere bærekraftige virksomheter. Hos 7Analytics jobber vi med å forstå naturen og gjøre kunnskapen tilgjengelig for alle. I en verden der mennesker, bedrifter og byer må tilpasse seg økt klimarisiko, øker behovet for kunnskap. Vi ser stort potensial i å samarbeide med finansinstitusjonene som støtter MASSIV. Deres fokus på risiko og omfang vil hjelpe oss med å spre kunnskapen dit den trengs mest, sier Helge Jørgensen, medgrunnlegger og daglig leder i 7Analytics.

Tøff konkurranse

Mastercard har arrangert Lighthouse MASSIV siden 2019. Programmet skal hjelpe social impact-selskaper å vokse gjennom å inngå nye samarbeid. Det er organisert som en konkurranse i tre trinn og varer i tre måneder.

I første trinn møter selskapene et rådgiverpanel som består av erfarne ledere, eksperter og investorer, og kommer med forslag til nye partnerskap. Deretter får selskapene hjelp av håndplukkede eksperter innen design, teknologi og juss som hjelper dem å utvikle partnerskapsforslagene videre. Til slutt vil rådgiverpanelet vurdere hvor langt hvert selskap har kommet med å realisere samarbeidene, og kåre en vinner.

Denne høsten konkurrerer 7Analytics mot Tespack fra Finland, Arbonics fra Estland, og Openframe og Responsibly fra Danmark. Vinnerselskapet får presentere seg for Mastercards globale innovasjonsprogram Start Path.

– Vi er godt i gang med vår visjon om å hjelpe én milliard mennesker til å leve mer velstående og trygge liv innen 2025. Denne høsten har vi valgt ut fem kvalifiserte selskaper som er ledende innen bærekraftighet og samfunnspåvirkning, og som påvirker både mennesker og planeten positivt. Mastercard kan bidra til å gi teknologiselskaper med samfunnspåvirkning nettverket de trenger for å vokse utenfor sine nåværende markeder og støtter selskapene i å realisere sin påvirkning raskere gjennom partnerskap, sier Mats Taraldsson, Head of Innovation, Fintech and Impact Tech Engagement, Mastercard Nordics and Baltics.

Tidligere har blant annet de norske selskapene Spenn og Desert Control deltatt i og vunnet Lighthouse MASSIV.

Mastercard kunngjorde samtidig deltakerne i søsterprogrammet Lighthouse FINITIV, som retter seg mot fintech-selskaper. Høstens utgave har 15 deltakere fra Sverige, Litauen og Finland.

Karin Strand, kommunikasjonssjef i Mastercard Nordics & Baltics
karin.strand@mastercard.com

Mastercard
Regus Posthuset Biskop Gunnerus' gate 14A

Om Mastercard (NYSE: MA)

Mastercard er et globalt teknologiselskap innen betalingsbransjen. Vår misjon er å knytte sammen og drive en inkluderende, digital økonomi som gavner alle, overalt, ved å gjøre transaksjoner trygge, enkle, intelligente og tilgjengelige. Ved hjelp av sikre data og nettverk, partnerskap og lidenskap, bidrar våre innovasjoner og løsninger til å hjelpe enkeltpersoner, finansinstitusjoner, regjeringer og bedrifter med å realisere sitt største potensial. Med tilknytninger til mer enn 210 land og territorier, bygger vi en bærekraftig verden som åpner uendelige muligheter for alle.

Følg pressemeldinger fra Mastercard

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mastercard på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mastercard