Kasakhstans Ambassade i Norge

Nazarbayevs bok om atomnedrustningsprblematikk har blitt lansert

I Oslo ble den norske utgaven av boka til Kasakhstans første president Elbasy Nursultan Nazarbayev Fredens episenter lansert.

"Nedleggelsen av atomprøvestedet Semipalatinsk og prosessen med kjernefysisk nedrustning er en betydelig arv etter Nursultan Nazarbayevs presidentskap. I år er det 70 år siden Sovjetunionen testet sin første atombombe nær Semipalatinsk. 29. august 1991 nedla president N. Nazarbayev prøvestedet med sin forordning. Boka Fredens episenter forteller ikke bare historien om den kjernefysiske testingen og avviklingen av Kasakhstans atomvåpenpotensial, men inviterer også leseren til å refleksjon om etableringen av en atomvåpenfri verden", sa Kasakhstans ambassadør til Norge Erkin Akhinzhanov under lanseringen.

"Atomvåpen er meningsløse våpen. Bruken av disse er umulig uten katastrofale konsekvenser. Kasakhstan og landets første president Nursultan Nazarbayev er blant de som har innsett dette. Boka Fredens episenter forteller hvorfor", bemerket tidligere statsminister og leder for Oslosenteret Kjell Magne Bondevik under boklanseringen. "Det er viktig å ha kunnskap og ressurser som kan styrke arbeidet med eliminering av atomvåpen. Kasakhstans erfaring som denne boka forteller om, er veldig nyttig. Landet fortjener anerkjennelse for å ha fjernet alle atomvåpen og anlegg fra sitt territorium etter Sovjetunionens sammenbrudd. Dette er et godt eksempel for de andre", understreket den tidligere statsministeren.

En oversikt over avviklingsprosessen av Kasakhstans nukleære potensial og hovedproblemstillingene med dagens ikke-spredningsregime ble gitt av ambassadør Kairat Abusseitov, leder for de internasjonale programmene til Stiftelsen til Kasakhstans første president Elbasy, og Sverre Lodgaard, seniorforsker ved NUPI.

Kunstner og forkjemper for en atomvåpenfri verden Karipbek Kuyukov kom med en emosjonell tale om befolkningens lidelsener og skadene på miljøet i Semipalatinsk regionen. Han snakket om kampen til Kasakhstans folk for avvikling av de kjernefysiske testene og Nazarbayevs historiske beslutning om nedleggelse av prøvestedet. Kuyukov oppfordret også publikum om å støtte prosjektet ATOM (www.theATOMProject.org) og signere en begjæring om en atomvåpenfri verden.

Avdelingsdirektør Anne-Kirsti Karlsen talte på vegne av Norges utenriksdepartement.

Boklanseringen kommer i forbindelse med Dagen for Kasakhstans første president. Boka ble oversatt til norsk av statsviter og profesjonell oversetter Nikolay Gerov. Forord til den norske utgaven ble skrevet av tidligere statsminister Kjell Magne Bondevik, administrerende direktør for Stiftelsen til Kasakhstans første president Elbasy Aset Issekeshev, Norges utenriksminister Ine Eriksen Søreide og seniorforsker ved NUPI Sverre Lodgard. Boka er utgitt av forlaget Steffen grafisk tilrettelegging som også utga Nazarbayevs bok Kasakhstans vei på norsk i 2009.

Kunstner og forkjemper for en atomvåpenfri verden Karipbek Kuyukov
Avdelingsdirektør Anne-Kirsti Karlsen, Norges utenriksdepartement

Om Kasakhstans Ambassade i Norge

Kasakhstans Ambassade i Norge
St. Olavs gate 21 B

+4722420640http://mfa.gov.kz/en/oslo

Følg pressemeldinger fra Kasakhstans Ambassade i Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kasakhstans Ambassade i Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kasakhstans Ambassade i Norge

Smirres hjemsted Burabay åpner vintersesongen29.12.2023 11:35:47 CET | Pressemelding

Burabay nasjonalpark startet vintersesongen med en festlig konsert på opplevelsesparken Kasakhstans Lappland 17. Desember 2023. Burabay er kjent for sin fantastiske natur som er preget av tette skoger og uberørte innsjøer, noe som tiltrekker tusenvis av turister hvert år. Vintersesongen forsterker regionens sjarm og forvandler den til et eventyrland. Det er ikke overraskende at det er her 1994 Lillehammer OL-mester Vladimir "Smirre" Smirnov er født og oppvokst.