Smirres hjemsted Burabay åpner vintersesongen

Burabay nasjonalpark startet vintersesongen med en festlig konsert på opplevelsesparken Kasakhstans Lappland 17. Desember 2023. Burabay er kjent for sin fantastiske natur som er preget av tette skoger og uberørte innsjøer, noe som tiltrekker tusenvis av turister hvert år. Vintersesongen forsterker regionens sjarm og forvandler den til et eventyrland. Det er ikke overraskende at det er her 1994 Lillehammer OL-mester Vladimir "Smirre" Smirnov er født og oppvokst.

Burabay State National Natural Park. Photo credit: shutterstock. The map is designed by The Astana Times.

Oppdag Kasakhstans Lappland

En bemerkelsesverdig vinterattraksjon er Nisselandsbyen (eller Kasakhstans Lappland) som ligger ved Rixos hotell.

Kasakhstans Lappland ble etablert i 2012 som en mindre versjon av en liknende finsk attraksjon. Det kasakhiske opplevelsesparken tilbyr blant annet reinsledeturer, hundekjøring, skøyter, ski og heste- og ponniridning. Parken tiltrekker barn og voksne som kan møte en sjaman og komme til en magisk isby med sklier og en skøytebane. Et besøk der har blitt en god tradisjon for mange.

Brev til julenissen kommer årlig fra hvert hjørne av Kasakhstan. Julenissens assistenter, alvene, hjelper til med å sortere og svare på dem. Julenissens bolig er utsmykket med intrikate detaljer. I år er et terrarium en ny attraksjon.

Oppdrettsgård for maralhjorter

Et annet bemerkelsesverdig reisemål er en oppdrettsgård som tilbyr daglige utflukter for skolebarn som kan se ekte maralhjorter og lære om Kasakhstans nasjonalretter og tradisjoner. Besøkende kan også kjøpe helbredende midler som er kjent for å styrke immunforsvaret. Der er det også en landbruksgård der man kan kjøpe lokale verdifulle produkter som sopp, bær og urteblandinger.

Frigjør reiselivets potensial

Regionen Akmola spiller en viktig rolle i realiseringen av Kasakhstans turismepotensial. Reiselivsindustrien i regionen står for mer enn ni prosent (16,5 milliarder tenge/ 36 millioner dollar) av Kasakhstans reiseliv (til sammen genererer reiselivet 175,7 milliarder tenge/ 385 millioner dollar). Akmola har ni prosent av Kasakhstans overnattingssteder (353 av 4009 enheter).

Ifølge en omfattende hovedplan som er i samsvar med et detaljert prosjekt for landsbyen Burabay, vil man opprette store parkeringsplasser for 500 og 1800 biler på et område på sju kvadratkilometer. I 2023 førte et vellykket prosjekt til etablering av et parkeringsområde med 500 plasser.

Regionen mottok til sammen 956 700 gjester i årets første åtte måneder. Av disse bodde 404 200 på hoteller, 17 200 – på kursteder, og 535 300 besøkte Burabay nasjonalpark. Det er stor sannsynlighet for at det vil være flere besøkende til regionen enn målet på 1,2 millioner turister for 2023 dersom man inkluderer de innenlandske besøkende.

Mellom januar og september 2023 tok regionen imot 15 838 utenlandske turister, en økning på nesten 3 200 besøkende sammenlignet med året før.

Selskapet Burabay Damu er ansvarlig for utviklingen av nasjonalparken og feriestedet Shchuchinsk-Burabay. Dette inkluderer vedlikehold og bruk av feriestedets fasiliteter, blant annet besøkssenteret, det interaktive multimediakomplekset på Abylai Khans eng, opplevelsesparken Kasakhstans Lappland, en dyrehage og oppdrettsgården for maralhjorter.

Den kommende isbyfestival vil gi håndverkere en unik plattform til å vise frem kreative evner ved å lage bemerkelsesverdige isskulpturer.

Kilde: Kazinform / The Astana Times

Følg pressemeldinger fra Kasakhstans Ambassade i Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kasakhstans Ambassade i Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kasakhstans Ambassade i Norge