Nå spiser vi flere klementiner enn appelsiner i påsken

Klar, ferdig, skrell: 35 millioner påskeklementiner og påskeappelsiner. Over halvparten av disse er påskeklementiner.

Foto:BAMA

Selv om appelsin holder stand som nordmenns favorittsitrus, har den fått konkurranse. Også i påsken.

– Likevel ser det ikke ut til at den økte interessen for klementiner påvirker salget av påskeappelsinen negativt. Vi spiser bare enda mer sitrus nå enn før, sier Hanne Linnert, kommunikasjonssjef i BAMA.

I løpet av påskedagene mener BAMA at vi kommer til å spise 16 millioner appelsiner og 19 millioner klementiner. Det er omlag 4900 tonn appelsiner og klementiner. Legges alle fruktene tett etter hverandre i en rekke, strekker denne seg fra Oslo til Kirkenes.

Tradisjonen tro

Det å spise påskeappelsin har lange røtter i Norge. Appelsiner har blitt importert til landet i over 100 år.

- Før var det få appelsintyper å få tak i, og varen ble sesongbetont. Tilgangen til de søte og saftige appelsinene var best i vintermånedene frem til påske, og slik ble appelsinen en påskefrukt, sier Linnert.

Men hva med den nye påskeklementin-trenden?

- Den kommer nok av at vi har fått flere smakfulle klementinsorter som vi selger hele året. For ti år siden var det faktisk ikke klementiner i butikkene rundt påsketider, og da er det vanskelig å lage noen tradisjon ut av det. Nå er situasjonen snudd.

Og mens nordmenn kaster i seg årets påskeappelsiner- og klementiner, kan de nyte en spesielt god smak. På grunn av gode vekstforhold er årets påskefrukt ekstra søte og saftige.

Om BAMA

Nedre Kalbakkvei 40

22 88 05 00http://www.bama.no

BAMA Gruppen AS er det ledende selskapet i Norge innen fersk frukt, bær, grønnsaker, salater og poteter. Vi opererer også innen andre ferske produkter som blomster og planter, drikker og påsmurte produkter. BAMA håndterer årlig over 500 000 tonn ferske produkter fra 1400 leverandører i 85 land på alle kontinenter.

Følg saker fra BAMA

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra BAMA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra BAMA