Dette er den nye trendgrønnsaken

På få år har salget av brokkolini økt med over 1500 prosent!

Brokkolini har på rekordtid blitt en folkefavoritt.
Brokkolini har på rekordtid blitt en folkefavoritt. BAMA

– Brokkolini har på rekordtid gått fra å være et nisjeprodukt til å bli en salgsvinner, forteller Magnus Voie, produktsjef for brokkolini i BAMA.

Selskapet er Norges største innen frukt og grønt. Sortimentet består av alt fra potet til papaya. De siste årene har populariteten til en spesifikk grønnsak skutt i taket hos forbrukerne.

– Fra 2020 til 2023 har salget av brokkolini i antall solgte kilo økt med over 1 500 prosent. Det er en eksepsjonell vekst. Salgstrendene innen frukt og grønt er stort sett preget av at de tradisjonsrike produktene er størst, men brokkolini viser at nye produkter kan slå igjennom, sier Voie.

BAMAs brokkolinisjef forteller at det i 2020 ble solgt rundt 21 tonn av grønnsaken, mens tallet økte til 333 tonn i 2023. I 2024 forventer BAMA at brokkolini vil finne veien ned i enda flere handlekurver.

Startet i det små – nå selger de 52 tonn

I Lier, utenfor Drammen, ligger Gilhus Gård. De er Norges største produsent av brokkolini. Gården har dyrket brokkolini helt siden 2010, og gleder seg stort over at stadig flere oppdager grønnsaken.

– Da vi begynte med produksjon av brokkolini, solgte vi mellom fire og åtte kasser i uken i sesong. I 2023 solgte vi 52 tonn til sammen. Det er gøy å ha vært med på hele den norske reisen til produktet, forteller Knut-Andreas Malmberg, grønnsaksbonde ved Gilhus Gård, leverandør av brokkolini til BAMA.

Malmberg har en klar teori på hvorfor grønnsaken har blitt så populær.

– For det første er den lett å porsjonere ut. Det gjør den ideell både i små og store husholdninger. Også er den kjapp å tilberede. Det kreves ikke mye tid før den er klar, forteller grønnsaksbonden.

Malmberg sier at brokkolini blant annet kan dampes, ovnsbakes, grilles eller spises rå. Smaken beskrives som mild, søt og nesten litt nøtteaktig. Derfor er den også populær blant barn, som kan være skeptiske til «storebroren» brokkoli.

– Smaken er veldig god. Den er som en krysning mellom asparges og brokkoli. Også spiser vi jo som kjent med øynene. Brokkolini er en delikat grønnsak. Jeg synes den er flott. Det kan være med på å gi folk følelsen av litt hverdagsluksus, tror Malmberg.

Knut-Andreas Malmberg med kona Ragne Helene Ranvsborg i brokkoliniåkeren.
Magnus Voie, produktsjef for brokkolini i BAMA
Stekt brokkolini