Nå kan medier søke innovasjons- og utviklingsstøtte
Som en oppfølging av forslag fra Mediemangfoldsutvalget, har regjeringen besluttet å innføre en ny støtteordning for nyhets- og aktualitetsmedier. Tilskuddsordningen trer i kraft 1. juli, og skal forvaltes av Medietilsynet. Det er satt av 7 millioner kroner i 2018, og pengene skal fordeles i én tildelingsrunde.
– Ordningen med innovasjons- og utviklingsstøtte blir særlig være viktig for små medier med begrensede midler til å gjennomføre utviklingsarbeid på egen hånd, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Utvikling av redaksjonelt innhold
For å kunne søke må mediet ha som hovedformål å drive journalistisk produksjon og formidling av nyheter, aktualitetsstoff og samfunnsdebatt til allmennheten fra ulike samfunnsområder. Mediet må ha en ansvarlig redaktør i tråd med Redaktørplakaten.
Det kan gis tilskudd til prosjekter som utvikler redaksjonelt innhold, eller utvikler eller implementerer nye løsninger for produksjon, publisering, spredning eller konsum av redaksjonelt innhold. Flere medier kan gå sammen om å søke om midler til fellesprosjekter.
Jens Barland blir utvalgsleder
Det skal oppnevnes et fagutvalg som skal vurdere søknadene og innstille, før Medietilsynet beslutter hvilke prosjekter som får tilskudd. Jens Barland oppnevnes som leder i utvalget. Han er førsteamanuensis i medieledelse og innovasjon ved NTNU, og har tidligere blant annet vært sjefredaktør og administrerende direktør i Stavanger Aftenblad.
De øvrige medlemmene i utvalget blir Geir Håbesland (daglig leder av Brandgarden AS), Ingeborg Volan (redaktør for leserutvikling i DN), Marika Lüders (førsteamanuensis i medieinnovasjon ved Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO) og Hilde Dypaune (markedssjef i Sandnesposten). Varamedlemmer blir Pål Lomeland (Generalsekretær i Norsk Lokalradioforbund), Jostein Larsen Østring (direktør for innholdsutvikling i Amedia) og Elin Stueland (digitalredaktør i Stavanger Aftenblad).
– Vi har fått på plass et kompetent og bredt sammensatt fagutvalg, som vi fra Medietilsynets side ser fram til å samarbeide med om den nye støtteordningen for innovasjon og utvikling, sier direktør Mari Velsand.
Søknadsskjema og nærmere opplysninger finner du her. Søknadsfrist er 20. september 2018.
Nøkkelord
Kontakter
Eva JohnsonSeniorkonsulent, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:69 30 12 64 / 400 44 246eva@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom