Nå får unge sin egen lettlest-avis

NTB og DL Discovery vil gjøre det lettere for ungdom å forstå nyhetsbildet. Den nye ukeavisen Munin.buzz er gratis og skal gjøre undervisningen mer spennende. Med utgangspunkt i aktuelle saker skal aktiviteter og oppgaver bidra til å gi ungdommer dypere læring og bedre samfunnsforståelse.
I disse dager lanseres nettavisen Munin.buzz.  Denne ukeavisen er tilpasset skoleungdom og egner seg godt til bruk i undervisningen. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix
I disse dager lanseres nettavisen Munin.buzz. Denne ukeavisen er tilpasset skoleungdom og egner seg godt til bruk i undervisningen. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix

Munin.buzz blir en uavhengig ukeavis med de viktigste nyhetene fra samfunn, politikk, kultur, helse, økonomi, teknologi, miljø og idrett. Selv om sakene er skrevet om til et lettlest språk for elever på ungdomstrinnet, kan de like gjerne leses av voksne.

Det er planlagt 6-8 nyhetssaker hver uke, og det finnes allerede et stort utvalg artikler tilgjengelig på Munin.buzz. I tillegg presenterer avisen nyheter under vignetten Spesialer. Her kan leserne følge saker som får stor oppmerksomhet i mediene og som pågår over en viss periode. Det er allerede laget en Spesial i forbindelse med det amerikanske valget. Denne Spesialen vil bli oppdatert med nye saker når valgresultatet foreligger.

Noen av sakene leveres også på nynorsk, og det jobbes med å utvidet dette tilbudet.

Aktiviter skal ta elevene videre
Alle saker kompletteres med forslag til aktiviteter. Dette kan være aktiviteter som utfordrer elevene, enkeltvis eller samlet, til å reflektere og gå i dybden innen enkelttema eller på tvers av ulike fag. Alle artikler er også knyttet til relevante kompetansemål i læreplanen.

Skoleavisen er et samarbeid mellom NTB, Norges største uavhengige leverandør av medieinnhold, og DL Discovery AS (DLD), som har som målsetting å bidra til utvikling av relevant innhold og gode løsninger for norsk skole. Bak DLD står Steinar Evensen, en gründer med lang fartstid i norsk Edtech (utdanningsteknologi).

Nye konsepter for nye markeder
Munin.buzz lanseres nå i en testversjon, og redaksjonen ønsker tilbakemeldinger fra brukerne for å kunne videreutvikle avisen og nå så mange som mulig.

«Vi har alltid levert innhold til læreverk og det er gøy å utvikle helt nye konsepter for undervisning» sier Eirill Wiik, bildebyråsjef og prosjektansvarlig i NTB. «Vi håper jo også at Munin.buzz vil bli et nyttig verktøy for lærerne og hjelpe dem til å gjøre undervisningen både morsommere og mer tidsaktuell.»

Steinar Evensen i DLD mener aktuelle nyheter skreddersydd for målgruppen er svært relevant i dagens skole.

«I NTB har vi funnet partner som kan bidra med tekst, bilder, video, infografikk og andre innholdselementer, og vi er svært fornøyd med resultatet» sier han. «Vi ser frem til videre samarbeid med NTB og til å videreutvikle Munin.buzz

For mer informasjon, kontakt:
Steinar Evensen
Gründer og styreformann