Morgenbladets Håkon Gundersen tildelt NTBs språkpris 2016

Håkon Gundersen fra Morgenbladet ble onsdag kveld tildelt NTBs språkpris for 2016. Det skjedde på Den store prisfesten under Nordiske Mediedager i Bergen.
Håkon Gundersen ble tildelt NTBs språkpris under Nordiske Mediedager. Her sammen med juryleder, Therese Manus. (Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix)

NTBs språkpris ble i år utdelt for tiende gang. I dette jubileumsåret går prisen til en som har markert seg som en fascinerende ordkunstner i en årrekke.

I juryens begrunnelse står det blant annet:

Prisvinneren er en språklig mester som bruker hele språkets register. Han krysser sjangre, er uredd, kreativ og underfundig. Han bruker det nære til å skrive om det store, og personlige betraktninger blandes med fakta. Selv om tekstene kan virke enkle, inneholder de ofte flere lag. Vinneren av den tiende språkprisen har en egen originalitet som skiller seg fra andre penner i norsk presse. Han er glitrende på spørsmål/svar-formatet og evner å stadig overraske leseren.

«I all verden! NTBs språkpris til meg er en sensasjon. For meg. Vi som har jobbet lenge i Morgenbladet er vant til at vi lager avis for noen få, i alle fall lever jeg i den tro at andre medier ikke følger med på hva vi driver med. Jeg skriver nok på en måte som kan være både enerverende og bra. Hvis det blir godt skyldes det kanskje at hodet mitt er fullt av ord og vendinger fra sørlandskysten under Napoleonskrigene. Takket være min mormor, født på 1800-tallet. Som Morgenbladet», sier Håkon Gundersen, journalist i Morgenbladet.

«Håkon Gundersen har en av Norges beste penner. Han er alltid kunnskapsrik, aktuell, kritisk og underholdende. Håkon Gundersen føyer seg naturlig inn i en rekke av imponerende vinnere av NTB-prisen», sier Bård Idås, konstituert sjefredaktør og adm. dir. i NTB.

Tidligere prisvinnere:
2015: Redaksjonen i Aftenposten Junior
2014: Truls Dæhli, VG
2013: Trude Lorentzen, Dagbladet
2012: Iver Gjelstenli, Romsdals Budstikke
2011: Kjetil B. Alstadheim, Dagens Næringsliv
2010: Hege Ulstein, Dagsavisen
2009: Hallgeir Opedal, Dagbladet
2008: Kjersti Mjør, Bergens Tidende
2007: Kjetil B. Østli, Aftenposten

Juryen for NTBs språkpris 2016 består av:

Juryleder: Therese Manus
Daglig leder, Norsk kommunikasjonsforening

Jurymedlem: Arnfinn Muruvik Vonen
Professor, Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning, Høgskolen i Oslo og Akershus og tidligere direktør i Språkrådet

Jurymedlem: Ragnhild Bjørge
Språksjef, NRK

Jurymedlem: Sverre Tusvik
Tidligere sjefredaktør, Det Norske Samlaget

Jurymedlem: Rune Wikstøl
Journalist, kursholder og språkansvarlig, NTB

NTBs språkpris ble opprettet i 2007 og gis til journalister og andre aktører som markerer seg med et særlig godt skriftlig språk i mediene.

Skippergata 24 (Pressens hus)

22 00 32 00https://www.ntb.no

NTB er et uavhengig, norsk nyhetsbyrå. Vi produserer og leverer nyheter, visuelt innhold, underholdning, kommunikasjonstjenester og teknologi.

NTBs redaksjoner følger nasjonale og internasjonale nyheter døgnet rundt. Hver dag leverer våre journalister og fotografer redaksjonelt innhold til nærmere 200 medier.

Vi er i front med innovativ teknologiutvikling for mediemarkedet, som automatisert journalistikk og mediebank.

Med 400 millioner bilder og videoer er vi Nordens største bildebyrå. Bildearkivet vårt inneholder historiske bilder tilbake til 1800-tallet og representerer Norges visuelle nyhetshukommelse.

Følg pressemeldinger fra NTB

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NTB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NTB