Milepæl for E6 Ulsberg – Vindåsliene

Torsdag 6. september behandlet kommunene Rennebu og Midtre Gauldal reguleringsplanene for E6 Ulsberg – Vindåsliene. Begge planene ble enstemmig vedtatt.

Ny veitrasé gjennom kommunegrensen mellom Rennebu og Midtre Gaudal

Ny trasé

De nye reguleringsplanene erstatter planene for ny E6 fra 2016, med 2/3-felt og 90 km/t.

Den nyeveitraséeneroptimaliserti vesentlig gradmed tanke påøktsamfunnsnytteogredusertekostnader, med delvis ny linjeføring og 4-felt og 110 km/t i store deler av parsellen.

Godt samarbeid i krevende plansak

Planen har stor betydning for lokalsamfunnet Berkåk som i dag har E6 gjennom sentrum, og hvor veien i fremtiden vil gå øst for stedet. Det gir muligheter for utvikling av det eksisterende sentrumet og næringslivet, også i de nye næringsarealer langs ny E6-trasé. Det har vært stort lokalt engasjement gjennom folkemøter og høringsrunderi forbindelse med ny E6.

Plansaker av denne størrelsen er krevende å håndtere for små kommuner, mendette er løst på en meget god måte bådei Rennebu og i Midtre Gauldal.Prosjektdirektøri Nye VeierJohan ArntVatnanberømmer det gode og konstruktive samarbeidet med kommunenehele veienfrem mot sluttbehandling og vedtak.

Dette skjer videre

Nye Veier erinne i en prosess for å få på plass totalentreprenør for jobben. Kontrakt forventes på plass i løpet av november 2019.Prosjektet skal så igjennom en samhandlingsprosessmed totalentreprenørenfor å finne ytterligere muligheter for optimalisering.

Byggeaktivitetene starter i markai løpet avhøsten 2020.

Prosjektet forventes ferdigstilt i løpet av 2023.

Prosjektdirektør E6 Trøndelag, Johan Arnt Vatnan, tlf 922 51 113

Ny veitrasé gjennom kommunegrensen mellom Rennebu og Midtre Gaudal

Nye Veier løser støyproblemene på E6 forbi Fåberg og foreslår nytt kryss sør i Øyer20.8.2019 17:13:51 CESTPressemelding

Nye Veier har funnet en ny smart løsning som ikke har vært foreslått tidligere for E6-strekningen Storhove – Øyer. I planforslaget foreslår Nye Veier firefelts motorvei med 110 km/t frem til demningen ved Hunderfossen, mellomlang tunnel forbi Fåberg og flytting av Ensbykrysset til Midtskog. Positive vedtak i kommunene nå, som følger Nye Veiers anbefaling, vil kunne sikre byggestart på Storhove høsten 2020.