Midlertidige stillinger uten effekt

Fra 1. juli 2015 åpnet arbeidsmiljøloven for en generell adgang til å ansette midlertidig. – Endringen i arbeidsmiljøloven har ikke hatt den virkningen som regjeringen antok, slår Unio-leder Ragnhild Lied fast.

Unio-leder Ragnhild Lied.

I dag legges rapporten «Midlertidige ansettelser og grupper med svak tilknytning til arbeidslivet» fram. Institutt for samfunnsforskning står bak rapporten, som er bestilt av Arbeids- og sosialdepartementet.
1. juli 2015 åpnet arbeidsmiljøloven for at man på generelt grunnlag kunne ansette midlertidig inntil 12 måneder.
Regjeringen argumenterte med at dette ville senke terskelen inn i arbeidslivet og gi nykommere og personer som står utenfor arbeidslivet, bedre muligheter til å få prøvd seg i jobb. Dette skulle særlig gjelde unge uten jobberfaring, innvandrere og personer med nedsatt arbeidsevne eller nedsatt funksjonsevne. Ifølge rapporten har ikke dette skjedd. Heller tvert imot; at de langvarige jobbene har blitt kortere og at antall jobber ikke har økt.
– Rapporten viser i sin tydelighet at de positive virkningene har uteblitt og at vår kritikk var berettiget. Vi håper politikerne er villige til å reversere lovendringen dersom det framover viser seg at loven gir uheldige utslag, sier Unio-leder Ragnhild Lied.

I oppsummeringen i rapporten heter det blant annet: «Våre analyser viser at midlertidig ansettelse (…) leder i mindre grad til fast ansettelse, i mindre grad til
videre midlertidig ansettelse og i større grad til overganger ut av sysselsetting. I
tillegg ser vi at andelen jobber som innehas av personer fra utsatte grupper, ikke
har økt etter reformen. Flere fra utsatte grupper har mistet lange jobber relativt