Medietilsynet støtter lovforslag for å stoppe ulovlig pengespillreklame
Kun noen få aktører, som Norsk Tipping og Norsk Rikstoto, har lov til å reklamere for pengespill i Norge. I sin høringsuttalelse støtter Medietilsynet forslaget til endring i kringkastingsloven. Den nye bestemmelsen gir Medietilsynet mulighet til å pålegge distributører å hindre eller gjøre det vanskeligere å markedsføre pengespill uten tillatelse i Norge.
Gir mulighet til å begrense pengespillreklamen fra utlandet
Til tross for at det kun er Norsk Tipping, Norsk Rikstoto og enkelte private lotterier som har lov til å reklamere for pengespill i Norge, blir norske seere eksponert for store mengder pengespillreklame som sendes eller gjøres tilgjengelig fra utlandet. Dette gjelder i sendinger både fra fjernsynskanaler og via såkalte audiovisuelle bestillingstjenester (programmer som kan sees på det tidspunktet seeren ønsker).
– Den innstrammingen av lovverket som nå foreslås er positiv av flere grunner. Den kan hjelpe de sårbare spillerne, samtidig som det blir lettere for folk å skille mellom lovlig og ulovlig reklame. I Medietilsynets nye undersøkelse om kritisk medieforståelse kommer det frem at omkring én av fem av de spurte tror det er lov å publisere reklame for utenlandske pengespill i norske medier, sier Velsand.
Må vurdere hva som er praktisk og teknisk mulig
Medietilsynet er enig med departementet i at det bør kunne gripes inn mot alle former for ulovlig markedsføring av pengespill. I sin høringsuttalelse påpeker tilsynet at det likevel kan oppstå utfordringer når den ulovlige markedsføringen må skilles fra annet kommersielt og redaksjonelt innhold.
– For eksempel kan reklame som sendes på fjernsyn i blokker mellom redaksjonelle programmer lettere skilles fra annet innhold enn det produktplassering kan fordi produktplassering er mer integrert i det redaksjonelle produktet, sier Velsand.
Medietilsynet mener det bør vurderes nærmere hvordan ulovlig reklame kan skilles fra annet innhold før de nye reglene trer i kraft.
– For at Medietilsynet skal kunne håndheve de nye reglene, er det avgjørende at det er teknisk mulig å skille ut den ulovlige reklamen uten at dette griper inn i det redaksjonelle innholdet. Vi forutsetter at dette lar seg løse, men påpeker at løsninger må på plass for at vi skal ha mulighet til å gjøre vår jobb som tilsynsmyndighet, sier Velsand.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom