Medietilsynet på konferanse om hatprat i media
Kristine Meek, direktør for kommunikasjon, rådgivning og analyse, delte erfaringer med Medietilsynets ulike tiltak og pekte på utviklingstrekk i Norge.
– Det er eksempelvis dypt problematisk at Utøya-overlevende blir gjenstand for hets og trusler, og at kommentarfelt fylles med sinne og sjikane. Vi ser at flere trekker seg fra det offentlige ordskiftet fordi påkjenningene fra hatprat er for tunge å bære – og vi risikerer at flere trekker seg eller lar være å påta seg offentlige verv. Dette er demokratiske utfordringer vi er nødt til å ta på alvor, sier Meek.
En undersøkelse utført av Politihøyskolens forskningsavdeling viser at 82% av politikere har opplevd minst én form for uønsket atferd, trusler eller mottatt noen form for hatmeldinger, enten gjennom direkte kontakt eller gjennom sosiale medier.
En studie gjennomført av Institutt for samfunnsforskning viser at netthets oftere rammer menn (8,4%) enn kvinner (5,9%), men at netthetsen kvinner og menn mottar er ulik. Menn hetses oftere for sitt politiske standpunkt eller innholdet i deres argumenter. Kvinner hetses oftere for personlighet (41%), kjønn (21%) eller utseende (17%). I tillegg viser studien at det er mer sannsynlig at kvinner (39%) trekker seg fra den offentlige debatten enn menn (20%) på grunn av netthetsen.
Medietilsynet vil se på hvilke typer tiltak som kan iverksettes for å stå imot denne og andre former for netthets, og hvordan vi kan skape et mer konstruktivt debattklima for å legge forholdene til rette for en åpen og opplyst offentlig samtale, jf grunnlovens paragraf 100.
Vil gjennomføre norsk befolkningsundersøkelse
– En av de første tiltakene vi vil iverksette er en befolkningsundersøkelse for å finne ut på hvilket nivå den kritiske medieforståelsen er i hele befolkningen. Vi trenger et solid kunnskapsgrunnlag for å peke på mulige tiltak og områder for ytterligere kunnskapsinnhenting, sier Meek.
Undersøkelsen vil bli gjennomført på nyåret.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom