Medietilsynet mener TV 2 brøt regler om produktplassering
Produktplassering er kun lov i filmer, fiksjonsbaserte serier, sportsprogrammer og lette underholdningsprogrammer. Medietilsynet mener Været ikke kan defineres som «lett underholdning», og har derfor fattet vedtak om brudd på kringkastingsloven for ulovlig produktplassering.
– I tillegg mener vi at programmet ikke var tydelig nok merket, og produktet fikk en for fremtredende rolle i programmet. Medietilsynet har derfor fattet vedtak om å gi TV2 en skriftlig advarsel for disse tre forholdene, sier Velsand.
TV 2 erkjenner delvis brudd på regelverket
Da programmet Været ble sendt på TV 2 torsdag 7. juni fra den kroatiske byen Split, ble reiseselskapet Apollo intervjuet om Kroatia som reisemål og Apollos flyavganger fra Norge. Apollo fortalte om de lave prisene, og at flyturen fra Oslo til Split var kort. Innslaget varte i cirka ett minutt, og ble merket med «P – Inneholder produktplassering» øverst i venstre hjørne i starten av programmet. Medietilsynet mente TV 2 brøt regelverket om produktplassering, og varslet kanalen om sanksjon. TV 2 erkjente i sin uttalelse at programmet var mangelfullt merket og at produktet fikk en for fremtredende rolle i programmet, og opplyser at de interne rutinene er skjerpet.
– Vi er glad for at vi har en felles forståelse av at dette var regelbrudd og at TV2 i etterkant har skjerpet sine rutiner. TV 2 argumenterer imidlertid for at Været er et «lett underholdningsprogram», en vurdering Medietilsynet altså ikke deler, sier Velsand.
Hva er produktplassering? - Produktplassering er en form for reklame som innebærer at en vare, tjeneste eller et varemerke inngår i, eller vises til, i et program mot betaling eller annen godtgjøring - Alle programmer med produktplassering skal merkes, både ved programmets begynnelse og slutt, samt når programmet fortsetter etter reklameavbrudd - Det er tillatt med produktplassering på tv og i audiovisuelle bestillingstjenester i filmer, fiksjonsbaserte serier, sportsprogrammer og i lette underholdningsprogrammer - Det er ikke tillatt med produktplassering i programmer som er særskilt rettet mot barn, eller i programmer som er produsert eller bestilt av NRK eller tilknyttede foretak |
Slik håndhever Medietilsynet loven Medietilsynet håndhever reglene om produktplassering etter kringkastingsloven. Ved brudd på bestemmelsene kan tilsynet ilegge sanksjon i form av: - advarsel (i form av et skriftlig brev) - overtredelsesgebyr (gis som engangsgebyr) - tvangsmulkt (gis som engangsgebyr eller som løpende mulkt) Medietilsynet kan forby kringkasteren å sende reklame i en tidsavgrenset periode, og ved gjentatte eller grove overtredelser kan konsesjonen inndras. |
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom