Medietilsynet mener medienes rolle må få en mer sentral plass i grunnskolens læreplaner
Kritisk medieforståelse innebærer å ha et bevisst forhold til det medieinnholdet vi konsumerer, liker og deler.
– Kritisk medieforståelse er en forutsetning for et velfungerende demokrati. Vi mener derfor det er viktig å løfte fram dette området når grunnskolens læreplaner nå skal revideres, sier Mari Velsand. Hun påpeker at skolen bør legge til rette for at de unge får reflektere rundt hva som virker meningsdannende på oss i en tid der vi er storkonsumenter av både redigert og uredigert, kommersiell og redaksjonell, sann og usann informasjon.
De unge synes det er vanskelig å følge med i nyhetsbildet
I Medietilsynets nye undersøkelse om befolkningens kritiske medieforståelse mener over halvparten av befolkningen at medienes dekning er viktig for hva de vil stemme ved det kommende valget.
Undersøkelsen viser også at 16 - 20-åringene synes det er vanskeligere å følge med i nyhetsbildet sammenliknet med befolkningsgjennomsnittet. De unge bruker færre kilder for å forstå en nyhetssak, og mindre tid på den «dagsordensettende delen» av media som innenriksnyheter, næringsliv og lokalstoff enn gjennomsnittet i befolkningen. Sosiale medier er en viktig nyhetskanal for mange unge, og de bruker mye tid på medier med ikke-redaksjonelt og utenlandsk innhold.
– Funnene bekrefter hvor viktig det er at unge lærer å reflektere kritisk rundt troverdigheten og påvirkningskraften i ulike mediebudskap så tidlig som mulig, slik at de utvikler en kritisk medieforståelse, sier Velsand.
Kritisk medieforståelse skal inn i de nye læreplanene
Siden forrige høringsrunde i 2018 har digitale ferdigheter, kritisk tenkning og refleksjon fått en mer sentral plass i de nye læreplanene. Det gjelder særlig læreplanene for norsk og samfunnsfag.
– Medietilsynet synes dette er svært positivt, og vi er opptatt av at disse forbedringene beholdes når nye høringsinnspill nå skal innarbeides, sier Velsand.
Les mer om fornyelsen av lærerplanene for grunnskolen på regjeringens sider
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom