Medietilsynet har ansatt sekretariatsleder for det nye Mediestøtterådet
Som følge av mediestøttemeldingen som Stortinget nylig behandlet, blir det fra 1. januar 2021 opprettet et nytt og uavhengig mediestøtteråd. Mediestøtterådet får ansvar for å fordele midler mellom de ulike støtteordningene og skal også fastsette regler for de ulike ordningene. Videre kan rådet ta initiativ til å etablere nye eller legge ned eksisterende mediestøtteordninger.
– Medietilsynet blir sekretariat for rådet, og i den forbindelse må vi styrke vår bemanning. Vi har derfor opprettet en ny stilling som sekretariatsleder, der Heidi Schau-Hvatum nå er ansatt. Hun skal sammen med våre øvrige medarbeidere som jobber med mediemangfold og mediestøtte, sørge for saksforberedelse og tilrettelegging for Mediestøtterådet, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
To nyansettelser
Heidi Schau-Hvatum (40) kommer fra stillingen som seniorrådgiver i Barne- og familiedepartementet. Hun har tidligere jobbet som seniorrådgiver i Justis- og beredskapsdepartementet og saksbehandler i Utlendingsdirektoratet. Schau-Hvatum bor i Oslo, men skal flytte til Halden i løpet av sommeren. Hun har en samfunnsvitenskapelig cand. mag.-grad og en mastergrad i offentlig administrasjon.
Linda Kvam Olsen (33) er ansatt i stillingen som seniorrådgiver for mediestøtte i Medietilsynet og erstatter en medarbeider som slutter. Hun kommer fra stillingen som seniorskattejurist i skatteetaten og har tidligere jobbet som advokatfullmektig i advokatfirmaet PricewaterhouseCoopers. Kvam Olsen har en master i rettsvitenskap og bachelor i økonomi- og næringslivsjournalistikk. Hun bor i Fredrikstad.
Støtteordninger for mediebransjen
Medietilsynet forvalter alle støtteordningene på mediefeltet. Den største ordningen er produksjonstilskuddet (også kjent som pressestøtte). I 2018 fordelte Medietilsynet over 380 millioner kroner i tilskudd der 313 millioner kroner gikk til aviser som mottok produksjonstilskudd. Andre støtteordninger er tilskudd til lokale radio- og tv-aktører, støtte til innovasjon og utvikling, samiske aviser, distribusjonstilskudd til avisene i Finnmark og støtte til medieforskning og etterutdanning. I 2019 fordeler Medietilsynet dessuten 135 millioner kroner i støtte til TV 2 som følge av den nye avtalen om kommersiell allmennkringkasting mellom TV 2 og staten. Totalt kommer Medietilsynet til å fordele over 530 millioner kroner i ulike former for mediestøtte i løpet av 2019.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom