Mediebudsjett 2019: Øker innovasjonstilskuddet
Den resterende mediestøtten foreslås videreført på samme nivå som i 2018. Det vil si at produksjonstilskuddet til nyhets- og aktualitetsmedier foreslås videreført på 313 millioner kroner også i 2019. Tilskuddene til lokale lyd- og bildemedier (19,9 millioner kroner), samiske aviser (28,8 millioner kroner) og distribusjonstilskuddet til avisene i Finnmark (2,2 millioner kroner) videreføres med en liten økning tilsvarende lønns- og prisveksten i 2019-budsjettet.
Viderefører medieforskning
Medietilsynets støtteordning for anvendt medieforskning videreføres i 2019 med 3,8 millioner kroner. Rådet (RAM) skal fordele midler til prosjekter med en klart definert teoretisk og praktisk nytteverdi – og skal medvirke til at resultatene blir gjort lett tilgjengelige. Samtidig blir forskningsprogrammet KULMEDIA, som egentlig skulle avsluttes etter 2018, videreført i en ny femårsperiode. Programmet skal gi forskningsbasert kunnskap om kulturlivet og media gjennom større og mer langsiktige prosjekter. Kulturdepartementet går inn med inntil 16 millioner kroner årlig.
Utsetter fireårig styringssignal
Staten har nettopp inngått en avtale med TV 2 om å levere allmennkringkastingsinnhold på TV mot at kanalen får dekket nettokostnadene med inntil 135 millioner kroner hvert år de neste fem årene. I tråd med denne avtalen, foreslår regjeringen å sette av 135 millioner kroner til kompensasjon til TV 2. Kompensasjonen kan kun dekke TV 2s nettokostnader knyttet til allmennkringkastingsoppdraget og en rimelig fortjeneste.
Det planlagte fireårige styringssignalet for NRK som skulle presenteres i statsbudsjettet for 2019 blir utsatt. Styringssignalet skal bidra til økt forutsigbarhet for både NRK og lisensbetalerne, og vil etter planen presenteres i den kommende mediestøttemeldingen. Meldingen er ventet senere i høst.
Momsfritak for tidsskrifter
Regjeringen har som mål å innføre momsfritak fra 1. juli 2019 for elektroniske tidsskrift der det eksisterer en trykt utgave av det samme tidsskriftet. Den elektroniske utgaven må ikke være lik den trykte utgaven. Regjeringen vil komme videre inn på avgrensninger og omfang av fritaket, samt konkrete forslag til lovendringer, i Revidert nasjonalbudsjett 2019.
Du kan lese statsbudsjettet for 2019 på regjeringens nettsider. For budsjettforslaget til Kulturdepartementet kan du lese her.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom