McDonald's tester papirsugerør i Norge

McDonald’s Norge går nå i gang med en omfattende testing av papirsugerør. I selskapets restauranter i Oslo sentrum samt i Nygårdskrysset og Arendal kan gjestene nå teste sugerør av papir. Tilbakemeldinger fra restaurantgjestene vil være et viktig bidrag til beslutningen om hva McDonald’s Norge velger som alternativ til plastsugerør.

McDonald's tester ut papirsugerør i enkelte restauranter i Oslo, Arendal og Nygårdskrysset. Fotograf: Killian Munch

McDonald’s har 71 restauranter i Norge som årlig serverer 35 millioner gjester. Denne uken starter McDonald’s Norge en omfattende test hvor plastsugerør blir erstattet av papirsugerør.

– Som verdens største restaurantkjede har vi både ansvar og mulighet til å ta tak i noen av de største utfordringene vi står overfor i dag. Både den økende plastforurensningen i havet samt de enorme plastmengdene som produseres hver eneste dag, bidrar til stor bekymring over hele verden. McDonald’s ønsker å være en del av løsningen, og har en klar ambisjon om å finne mer bærekraftige alternativer til plastsugerør globalt. Vi inviterer nå gjestene våre til å teste papirsugerør og til å dele sine meninger om det nye alternativet. Resultatet fra testingen vil få betydning for valg av sugerør i fremtiden, sier Pia Martinsen Mellbye, administrerende direktør i McDonald’s Norge.

Alle gjester som besøker de utvalgte restaurantene inviteres til å teste og legge igjen sine tilbakemeldinger på nettsiden www.plastsuger.no.

En del av en global emballasjestrategi

McDonald’s har over 37 000 restauranter i mer enn 100 land, og mer enn 69 millioner gjester daglig. Selv små endringer i McDonald’s emballasjebruk kan ha stor innvirkning på miljøet.

– Vi arbeider kontinuerlig med å utvikle mer bærekraftige løsninger for emballasje og avfall, og plastsugerør er noe vi har lett etter alternativer til lenge. I tillegg til test av alternativer til plastsugerør har vi allerede lansert en ny emballasje for McFlurry, uten plastlokk. Dette har alene bidratt til en reduksjon av plastemballasje fra våre restauranter i Norge, sier Mellbye.

McDonald’s presenterte nylig sine globale målsetninger for å forbedre emballasjeløsninger og redusere avfall innen 2025:

• Innen 2025 skal 100 prosent av emballasjen til McDonald’s komme fra fornybare1, resirkulerte2 eller sertifiserte3 kilder.
  • Innen 2025 er målet å resirkulere4 emballasjen i alle McDonald’s restauranter. McDonald’s er klar over at infrastruktur, reguleringer og atferd varierer fra land til land og by til by, men restaurantkjeden ønsker å understreke at de vil være en del av løsningen og bidra til forandring.

Stiller høye krav

Testingen av papirsugerør startet for fullt i uke 38. Fra denne uken vil tre restauranter i Oslo sentrum i tillegg til McDonald’s Nygårdskrysset og Arendal teste de nye sugerørene. Enkelte restauranter i Sverige vil også delta i pilotprosjektet.

– Vi er opptatt av at våre produkter skal ha høy standard, og det inkluderer også emballasjen vi bruker. Før vi lanserer nye sugerør i alle restauranter ønsker vi å forsikre oss om at produksjonen av sugerørene er bærekraftig, samt at de holder høyeste kvalitet. Vi håper mange av kundene våre vil delta i testingen, slik at vi sammen kan finne en bærekraftig løsning som verken går på kompromiss med kvalitet eller smak, sier Mellbye.

Last ned bilde
Administrerende direktør, Pia Martinsen Mellbye. Fotograf: Hans Kristian Thorbjørnsen
Last ned bilde

McDonald's er en av Norges største restaurantkjeder, med 71 restauranter, og en årlig omsetning på 1,9 milliarder kroner. Restaurantene strekker seg fra Kristiansand i Vest-Agder, til Steinkjer i Nord-Trøndelag.

Vi har over 2 800 medarbeidere, og er i 2018 kåret blant én av Norges arbeidsplasser. Vi motok også hederspris for mangfold og inkludering av Great Place To Work i 2017. En stor andel av våre medarbeidere er unge mennesker. Dette gjør oss til en av Norges største og beste arbeidsgivere for ungdom. Våre medarbeidere er også en etnisk og kulturell smeltedigel: over 80 kulturer er representert, noe som skaper et spennende og energisk arbeidsmiljø.