McDonald’s med første restaurant på 100 medarbeidere i Norge

Samtidig som McDonald’s opplever 10 prosent økning i antall jobbsøkere til stillinger, er selskapet nå i ferd må ansette medarbeider nummer 100 ved restauranten i Rådalen utenfor Bergen. Dette blir den første restauranten i sitt slag med så mange ansatte.

-Dette er en milepæl for oss her i Norge. På bare ett år har vi hatt om lag 10 prosent økning i antall søkere til stillinger i Norge. Vi tror at dette er en kombinasjon av at flere unge trenger jobb, samtidig som McDonald’s kan tilby gode jobbmuligheter for unge. De som søker seg til oss, har gjerne ambisjoner om en karriere i selskapet eller ønsker relevant erfaring ved siden av studiene, sier Erik Lødding, leder for kommunikasjon og myndighetskontakt i McDonald’s Norge.

50.000 nordmenn har jobbet i McDonald’s

McDonald’s har eksistert i Norge siden 1983, da gründeren Theo Holm åpnet den første restauranten i Oslo. Siden den gang har over 50.000 nordmenn jobbet på McDonald’s.

-Det er mange som har startet lederkarrieren sin i McDonald’s. Dersom man står på og jobber hos oss, gir vi medarbeiderne stor tillit og ansvar, og man kan jobbe seg oppover i selskapet. Samtidig legger vi stor vekt på kontinuerlig opplæring og videreutvikling av de ansatte, sier Lødding.

Bærekraftsatsing som fungerer

-Vi har over lengre tid hatt sysselsetting som et eget satsingsområde i vår bærekraftstrategi. Vi tror at det å satse like mye på medarbeiderne som kvaliteten på produktene våre, er en god plan. Vi har derfor gått inn for å bli en sertifisert lærelingbedrift, samt inngått et samarbeid med NAV og AOF om kurs i norsk, IT og matematikk for medarbeidere som trenger det. Næringslivet har et ansvar for sysselsetting og inkludering, og her kan servicenæringen bidra. I McDonald’s har vi definert bærekraft under kategoriene produkter, innkjøp, miljøutslipp, medarbeidere og samfunn, sier Lødding.

McDonald’s mottok tidligere i år hedersprisen for mangfold og inkludering, samt ble kåret til Norges 3. beste arbeidsplass av Great Place To Work-organisasjonen.

-Vi har gjennomført mye innenfor bærekraft de siste årene, men vi har ikke noen planer om å stoppe nå. I fjor lanserte vi økologiske egg fra frittgående høns, samt gikk inn og støttet Bondelaget sitt initiativ om klimabasert landbruk. Nå i juni annonserte vår distributør, HAVI, at de har satt seg tydelige mål om reduksjon av utslipp i årene som kommer. Dette er et viktig bidrag til at det miljømessige fotavtrykket skal reduseres, avslutter Lødding.

McDonald's er en av Norges største restaurantkjeder, med 70 restauranter, og en årlig omsetning på over 1,5 milliarder kroner. Restaurantene strekker seg fra Kristiansand i Vest-Agder, til Steinkjer i Nord-Trøndelag.

Vi har over 2 800 medarbeidere, og er i 2018 kåret blant én av Norges arbeidsplasser. Vi motok også hederspris for mangfold og inkludering av Great Place To Work. En stor andel av våre medarbeidere er unge mennesker. Dette gjør oss til en av Norges største og beste arbeidsgivere for ungdom. Våre medarbeidere er også en etnisk og kulturell smeltedigel; over 80 kulturer er representert, noe som skaper et spennende og energisk arbeidsmiljø.