McDonald’s med første restaurant på 100 medarbeidere i Norge

Samtidig som McDonald’s opplever 10 prosent økning i antall jobbsøkere til stillinger, er selskapet nå i ferd må ansette medarbeider nummer 100 ved restauranten i Rådalen utenfor Bergen. Dette blir den første restauranten i sitt slag med så mange ansatte.

-Dette er en milepæl for oss her i Norge. På bare ett år har vi hatt om lag 10 prosent økning i antall søkere til stillinger i Norge. Vi tror at dette er en kombinasjon av at flere unge trenger jobb, samtidig som McDonald’s kan tilby gode jobbmuligheter for unge. De som søker seg til oss, har gjerne ambisjoner om en karriere i selskapet eller ønsker relevant erfaring ved siden av studiene, sier Erik Lødding, leder for kommunikasjon og myndighetskontakt i McDonald’s Norge.

50.000 nordmenn har jobbet i McDonald’s

McDonald’s har eksistert i Norge siden 1983, da gründeren Theo Holm åpnet den første restauranten i Oslo. Siden den gang har over 50.000 nordmenn jobbet på McDonald’s.

-Det er mange som har startet lederkarrieren sin i McDonald’s. Dersom man står på og jobber hos oss, gir vi medarbeiderne stor tillit og ansvar, og man kan jobbe seg oppover i selskapet. Samtidig legger vi stor vekt på kontinuerlig opplæring og videreutvikling av de ansatte, sier Lødding.

Bærekraftsatsing som fungerer

-Vi har over lengre tid hatt sysselsetting som et eget satsingsområde i vår bærekraftstrategi. Vi tror at det å satse like mye på medarbeiderne som kvaliteten på produktene våre, er en god plan. Vi har derfor gått inn for å bli en sertifisert lærelingbedrift, samt inngått et samarbeid med NAV og AOF om kurs i norsk, IT og matematikk for medarbeidere som trenger det. Næringslivet har et ansvar for sysselsetting og inkludering, og her kan servicenæringen bidra. I McDonald’s har vi definert bærekraft under kategoriene produkter, innkjøp, miljøutslipp, medarbeidere og samfunn, sier Lødding.

McDonald’s mottok tidligere i år hedersprisen for mangfold og inkludering, samt ble kåret til Norges 3. beste arbeidsplass av Great Place To Work-organisasjonen.

-Vi har gjennomført mye innenfor bærekraft de siste årene, men vi har ikke noen planer om å stoppe nå. I fjor lanserte vi økologiske egg fra frittgående høns, samt gikk inn og støttet Bondelaget sitt initiativ om klimabasert landbruk. Nå i juni annonserte vår distributør, HAVI, at de har satt seg tydelige mål om reduksjon av utslipp i årene som kommer. Dette er et viktig bidrag til at det miljømessige fotavtrykket skal reduseres, avslutter Lødding.

Første spadetak for ny McDonald’s-restaurant ved Sola28.8.2017 15:46Pressemelding

Det første spadetaket for den nye McDonald’s-restauranten på Sola tas av Sola-ordfører Ole Ueland og håndballprofilen Camilla Herrem. -Vi ser frem til at det første spadetaket endelig kan tas, og byggingen av den nye McDonald’s-restauranten kan begynne. Vi har fått mange henvendelser av folk som ønsker seg en McDonald’s nettopp her, og da er det ekstra hyggelig å kunne glede dem, sier franchisetaker Ronny Sigbjørnsen i McDonald’s. 50 nye arbeidsplasser til Stavanger-regionen Den nye McDonald’s-restauranten skal sysselsette om lag 50 personer, og rekrutteringen er allerede godt i gang. -Vi har fått inn mange gode søknader allerede, men søknadsprosessen er fortsatt åpen. Vi anbefaler derfor at alle som har et ønske om å jobbe med en verdenskjent merkevare, om å søke, sier Sigbjørnsen. McDonald’s ble tidligere i år kåret til Norges tredje beste arbeidsplass, og mottok hederspris for sitt arbeid med mangfold og inkludering av Great Place To Work-organisasjonen. Rykende ferske burgere klare