Mastercard lanserer Masterpass i Norge

Del

Tirsdag ble Masterpass™ lansert i Norge sammen med Eika Gruppen, Resurs Bank og SpareBank 1. Med Masterpass kan kunder i disse bankene enkelt og trygt betale på nettet og i apper med bare et par klikk gjennom å legge inn og lagre alle sine kort- og leveringsdetaljer digitalt på samme sted. I Norge er Masterpass koblet opp til BankID på mobil og BankID, for rask og sikker identifisering.

"Nordmenn handler stadig mer på nett, men betalingsprosessen er ofte komplisert og tidkrevende. Med Masterpass gjør vi det enda enklere å handle trygt på nettet og i apper ved å digitalisere betalingskortene. Det er derfor svært gledelig at vi nå lanserer Masterpass i Norge, som det andre landet i Norden etter Sverige, sammen med sterke norske utstedere", sier Mats Taraldsson, sjef for digital forretningsutvikling i Norden og Baltikum.

Enklere å handle trygt på nett- og mobil

Majoriteten av nordmenn foretrekker å betale med kort ved netthandel (75 prosent), men mange synes at dagens løsninger er for kompliserte. Tre av ti oppgir at de har avstått fra å handle på nettet fordi de ikke hadde sitt fysiske betalingskort tilgjengelig.[1] Masterpass forenkler kjøpsprosessen både på nett og i app. Forbrukeren trenger ikke lenger å hente sitt fysiske plastkort og taste inn alle kort- og leveringsdetaljer ved hvert eneste kjøp. I stedet kan kjøpet gjennomføres med et par klikk via Masterpass, der alle kort- og leveringsdetaljer er lagret trygt.  

Man betaler på nettet og i apper gjennom å klikke på Masterpass-knappen, for så å logge inn i den digitale lommeboken med BankID på mobil eller BankID. Når man har valgt kort og leveringsadresse, kan kjøpet enkelt gjennomføres. Det er også mulig å registrere seg som Masterpass-bruker underveis i en kjøpsprosess, ved å trykke på Masterpass-knappen.

Masterpass bruker noen av de mest avanserte sikkerhetsmetodene som finnes for betalingsløsninger.

Over 340.000 nettbutikker

Masterpass kan benyttes for internasjonal netthandel og er etter dagens lansering tilgjengelig i over 36 land, herunder 20 land i Europa.

Over 340.000 nettbutikker i verden, eksempelvis Lastminute, The Hut og Visit Londontilbyr betaling med Masterpass. I Norge kan man allerede betale med Masterpass på blant annet Nordisk Film Kino, FlySmarter og Flattered, og flere norske aktører knytter seg til fortløpende. I løpet av kort tid kommer blant annet BliVakker, Ruter, Lindex, Norgesbuss Ekspress, Bubbleroomog Askeladden navnelapper til å tilby betaling med Masterpass.

”Netthandelen blir stadig mer global. Med Masterpass tilbyr vi en digital lommebok som kan brukes til å handle både i Norge og internasjonalt” sier Taraldsson.  

I neste steg vil Masterpass kunne brukes i fysiske butikker gjennom eksempelvis kontaktløs betaling med mobiltelefon.

Sitater fra partnere:

Eika Gruppen "Eika jobber med å forbedre kundeopplevelsen knyttet til betalinger på nett. Vi ser dermed frem til lanseringen av Masterpass, og mener det er et stort skritt i riktig retning når det kommer til å gjøre utsjekkingsløsninger på internett enda enklere for kundene våre", sier Tarje Melau Sørensen,

Leder Forretningsutvikling og Analyse – Betalinger i Eika Gruppen.

Resurs Bank

"Ved å lansere vår digitale lommebok gjør vi det enklere for kunder å handle på nett. Vår erfaring fra Sverige er at forbrukerne liker Masterpass, grunnet dens fokus på enkelhet og høy sikkerhet. Jeg forventer at også våre norske kunder kommer til å sette pris på tjenesten. I tillegg styrker satsingen Resurs Banks tilbud i Norge", sier Joakim Wallin, Head of Cards hos Resurs Bank.

SpareBank 1

"I SpareBank 1 er vi opptatt av å gjøre hverdagsøkonomi enklere for folk flest. Masterpass gjør det enda enklere å betale sikkert på nett. Kortinformasjonen din forblir mellom deg, kortutsteder og betalingsnettverket, og lagres ikke av nettbutikken. I Masterpass er leveringsinformasjon og kortinformasjon også utfylt på forhånd slik at du slipper å legge inn kortdetaljer når du skal handle. Vi har stor tro på at dette vil oppleves som enkelt og trygt for kunder som skal betale på nett", sier Kristian Woll, systemeier for kort- og betalingsprodukter i SpareBank 1 Banksamarbeidet DA.

Nordisk Film Kino

"Vi i Nordisk Film Kino ønsker at billettkjøp skal være så enkelt som overhodet mulig. Flere og flere av våre gjester benytter seg av nye betalingsløsninger og vi er derfor veldig glade for å kunne tilby Masterpass, som definitivt er med på å bidra til en enklere og bedre kjøpsopplevelse", sier Erlend Bøksle, Markedsdirektør for Nordisk Film Kino.

 

Se en film om hvordan Masterpass fungerer her.

 

For mer informasjon og registrering, trykk her.

[1] I følge spørreundersøkelsen om norske forbrukeres betalingsvaner ved netthandel, gjennomført av Opinion på oppdrag fra Mastercard. Landsrepresentativt utvalg med 1001 personer i alderen 18 år eller mer, som har handlet varer på nett, gjennomført i uke 32, 2016.

Nøkkelord

Kontakter

For mer informasjon, kontakt:
Torbjørn Furu Krogstad, Geelmuyden Kiese
E-post: torbjorn.krogstad@gknordic.com
Telefon: +47 909 94 455

Bilder

Om MasterCard

Mastercard (NYSE:MA) er et teknologiselskap i den globale betalingsindustrien. Mastercard drifter verdens raskeste nettverk for betalingsprosesser som knytter sammen forbrukere, finansielle institusjoner, forhandlere, myndigheter og selskaper i over 210 land og markeder. Mastercards produkter og løsninger gjør hverdagslige aktiviteter – som innkjøp, shopping, fritids- og forretningsreiser – enklere, sikrere og mer effektiv for alle. Følg oss på Twitter @MastercardNews, Facebook, ta del i diskusjonen på Beyond the Transaction Blog og abonner på de siste nyhetene fra vårt Engagement Bureau.

Følg saker fra MasterCard

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MasterCard på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra MasterCard

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom