Massiv støtte til de streikende

- Det har vært overveldende å se hvilken støtte vi har fått fra ulikt hold i denne viktige kampen, sier forbundsleder Eli Gunhild By om støtten til de streikende sykepleierne i Kreftforeningen.
Sykepleierne Vibeche Fahsing (t.v.) og Jannicke Rabben står streikevakt for sine rettigheter utenfor Kreftforeningen. Foto: NSF

- Vi har hele tiden sagt at dette er en viktig sak for alle våre 108.000 medlemmer, og det er tydelig at det som nå skjer i Kreftforeningen er noe som engasjerer medlemmene i NSF bredt, sier Eli Gunhild By.

Oppfordringen om å lik og dele hvis du støtter sykepleierne i Kreftforeningen sin kamp for forutsigbare rettigheter har fått tusenvis av likes og delinger og nådde 270.000 i løpet av et døgn.

«Ja, dette forutsetter jeg Kreftforeningen rydder opp i. Egentlig en flau sak å bli profilert på.» «Stå på. Har meldt min skuffelse over Kreftforeningens holdning i denne saken på deres FB-side!» «Kreftforeningen sitter på en gylden gren og mottar så vanvittig mye gaver fra folk som synes det er viktig med god økonomi og fremgang i tilbudet til kreftsyke. At Kreftforeningen da svekker de ansatte sine lønninger og rettigheter er kynisk og beregnende» er noen av reaksjonene fra folk på facebook.

Den norske legeforening, Fagforbundet, Utdanningsforbundet, Forskerforbundet, Norsk Fysioterapiforbund, Norsk Ergoterapeutforbund, Unio og Negotia er noen av organisasjonene som har vært tidlig ute med sin klare støtte til NSF i denne saken.

— Den norske legeforening står ved Norsk sykepleierforbunds side i deres streik i
Kreftforeningen. Konflikten reiser prinsipielle spørsmål knyttet til reduserte arbeidsbetingelser som følge av tariffhopping og arbeidsgiversidens forsøk på å redusere streikeretten. Den norske legeforening støtter Norsk Sykepleierforbunds kamp mot forverring av sykepleiernes arbeidsvilkår og for forutsigbarhet og trygghet for sine medlemmer, skriver president Marit Hermansen i Den Norske Legeforening.

— En slik dramatisk forverring av de ansattes avtalevilkår er viktig å kjempe mot, sier Unio-leder Ragnhild Lied.

— De 19 sykepleierne som nå er i streik utfører den samme jobben som de har gjort, uavhengig av hvilken arbeidsgiverorganisasjon Kreftforeningen til enhver tid skulle velge. Sykepleiernes krav om å beholde sine tariffestede rettigheter er berettiget. Fagforbundet ønsker dere lykke til i kampen, skriver Fagforbundets leder Mette Nord.

— Utdanningsforbundet vil uttrykke sin støtte til Norsk Sykepleierforbund og de 19 sykepleierne i Kreftforeningen som er tatt ut i streik. Norsk Sykepleierforbund og de streikende medlemmene fører en viktig kamp for å hindre at vilkårene svekkes når arbeidsgiver velger å melde seg inn i en annen arbeidsgiverforening, heter det i en uttalelse fra Utdanningsforbundet.

Organisasjonen Omsorg for døende går enda hardere ut: — Av alle arbeidsgivere så er det altså Kreftforeningen som vil gå i bresjen for å ikke betale for spesialkompetansen til sykepleiere. Det er IKKE til å tro. Bruk fjellvettreglene: Det er INGEN skam å snu! er den klare meldingen til Kreftforeningen.

— For oss er dette en streik om realiteter, ikke prinsipper. Generalsekretær Anne Lise Ryel lovet at overgangen til NHO ikke skulle få negative konsekvenser for de ansatte i Kreftforeningen. Våre medlemmer streiker fordi de ikke har fått det Ryel lovet. Våre tariffavtaler gjør ikke forskjell på hvordan medlemmene bruker sin kompetanse. Dette har alle andre tariffmotparter akseptert. De har også innsett at det er forskjell på om du får råd om kreft fra en sykepleier eller en jurist. Dette gjenspeiles i hvordan tariffavtalene våre ser ut, sier Eli Gunhild By.

— Kampviljen er stor og vi streiker så lenge det er nødvendig, sier forbundsleder Eli Gunhild By.

Tore Bollingmo, kommunikasjonsrådgiver