Mange barn og unge har ikke hørt om allemannsretten

Over halvparten av barn og unge vet ikke hva allemannsretten er, viser nye tall fra Ipsos. Bekymringsverdig, mener Norsk Friluftsliv og Friluftsrådenes Landsforbund.

LAV KJENNSKAP: Mange barn og unge kjenner ikke til allemannsretten, viser en ny undersøkelse fra Ipsos. Foto: Paulina Cervenka/Norsk Friluftsliv

Tallene kommer fra en undersøkelse der Ipsos har intervjuet 799 barn og unge i alderen 8 til 19 år. På spørsmål om de har hørt om allemannsretten, svarer bare 41 prosent «ja». Kjennskapen er noe høyere blant de mellom 16 og 19 år, hvor 53 prosent oppgir å ha hørt om allemannsretten.

Spørsmålet er stilt på initiativ fra Norsk Friluftsliv og Friluftsrådenes Landsforbund. De mener resultatet gir grunn til bekymring.

– Allemannsretten er en sentral del av kulturarven vår, og en nøkkel til gode opplevelser hele livet. Om barna ikke husker navnet «allemannsretten» så er det i hvert fall viktig at de få kjennskap til, og praktisk erfaring med retten til og pliktene ved å ferdes i utmark, sier Erling Lae, styreleder i Norsk Friluftsliv.

Han får støtte fra styreleder i Friluftsrådenes Landsforbund, Steinar Saghaug.

– Allemannsretten bør være noe som alle mennesker i Norge må kunne noe om. Det er tross alt den som gir oss muligheter for det friluftslivet som kjennetegner nasjonen, sier Saghaug.

De to mener nå at noe må gjøres for å løfte barn og unges kunnskap om den nedarvede retten.

– Som regjeringen selv understeker, er kunnskap om allemannsretten viktig. Ikke bare for å unngå konflikter i naturen, men også for å sikre oppslutning om friluftslivet. Nå bør det tas grep for å videreføre denne viktige kunnskapen, sier Lae.

I de nye læreplanmålene i fagfornyelsen er kunnskap om allemannsretten konkretisert i større grad enn tidligere. Det er friluftsaktørene er positive til.

– Læreplanene sier jo at elevene skal lære om allemannsretten. Vi kommer til å følge opp dette i vårt arbeid inn mot skoleverket, men vil oppfordre landets skoler til å løfte allemannsretten mer tydelig frem, avslutter Saghaug.

Fakta om allemannsretten

Allemannsretten er et gratis fellesgode som er en del av kulturarven vår. Den gir alle rett til å ferdes og oppholde seg i utmarka i Norge. Med andre ord en viktig del av det å bo og leve i dette landet. Allemannsretten har eksistert i århundrer i Norge og vært avgjørende for ferdsel, høsting, primærnæringer og handelsvirksomhet. Fra 1957 er de eldgamle hevdvunne allemannsrettene, som er nedarvet gjennom sedvane, formalisert gjennom bestemmelser i friluftsloven. I dag er allemannsretten grunnlag for et omfattende og rikt friluftsliv av uvurderlig betydning for folks trivsel og helse.

Steinar Saghaug, styreleder friluftsrådenes Landsforbund
Epost: steinar@saghaug.no

Norsk Friluftsliv er
paraplyorganisasjonen for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og representerer over 5000 lokale lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.