Eksfin

Lokal bedrift nominert til Eksportprisen 2015

Blir vinneren av Eksportprisen 2015 en bedrift i ditt distrikt? EKSPORTPRISEN 2015 deles ut 9. april kl.1630.

Følg med på Eksportkonferansen (9. april kl12-17) og utdeling av Eksportprisen (kl 16:30) her: http://publisher.qbrick.com/Embed.aspx?mcid=24994FF18770d4f4

Den årlige prisen har til hensikt å løfte frem norske eksportbedrifter som har lykkes med å bygge verdier i Norge ved nyskapende og fremtidsrettede eksportinitiativ.

Her er de nominerte selskapene til Eksportprisen 2015:

KRISTIANSAND

Air Products AS er et ingeniør- og produksjonsselskap med hovedkontor i Kristiansand. Selskapet ble etablert i 1978, og har spesialisert seg på produksjon av membran nitrogengass og prosess systemer for olje, gass og maritime næringer.

Air Products AS har en eksportandel på 100 prosent og leverer til kunder over hele verden, og hvorpå mesteparten av utskipningen går via Kristiansand Havn.

MOLDE

Brunvoll AS er en familieeid virksomhet med hovedkontor i Molde. Selskapet ble etablert i 1912, og bygget seg opp som produsent av dieselmotorer og propeller for fiskefartøy. I moderne tid har det utviklet seg til å bli en global leverandør av thruster-systemer til ulike typer fartøy.

Brunvoll AS har 333 ansatte, og er i tillegg representert gjennom agenter i 28 land.

BERGEN

Norwegian Electric Systems (NES) er en produsent av diesel- og hybridelektriske systemer for skip med hovedkontor i Drotningsvik utenfor Bergen. Selskapet ble etablert i 2009, og leverer elektrosystemer og -produkter til det globale skipsmarkedet.

NES er 100 prosent norskeid og har 37 ansatte, og gjør all utvikling og testing av produkter og systemer.

KONGSBERG

Kongsberg Maritime AS (KM) er en internasjonal leverandør innen marin teknologi med hovedkontor på Kongsberg i Buskerud. Selskapet ble etablert i 1998 og er et heleid datterselskap av Kongsberg gruppen ASA.

KM produserer teknologiløsninger til alle marine industrisektorer, som skip, offshorefartøy og subsea-markedet, og har produksjon, service og salg i 20 land. Av selskapets totalt 4 600 ansatte arbeider om lag 50 prosent i Norge.

SKEDSMOKORSET

NEO Monitors produserer og markedsfører laserbaserte (TDLAS) gass- og støvmålere til industri over hele verden. Selskapet ble etablert i 2003, som den kommersielle delen av Norsk Elektro Optikk AS (NEO), og har hovedkontor på Skedsmokorset utenfor Oslo.

Fra virksomhetens lokaler gjøres forskning og utvikling i moderselskapet NEO, mens NEO Monitors står for produksjon, salg, distribusjon og markedsføring av løsningene gjennom et globalt distributørnettverk som omfatter 43 land i alle verdensdeler.

GJØVIK

Øveraasen AS er en familieeid bedrift med hovedkontor på Gjøvik i Oppland. Selskapet ble etablert i 1908, og driver utelukkende innenfor konstruksjon, produksjon og salg av avansert snøryddingsutstyr til veier, flyplasser og jernbaner.

Øveraasen AS har en eksportandel på 70 prosent, og selskapets 79 ansatte leverer til både offentlig og private kunder over hele verden.

SARPSBORG

Borregaard er en produsent av biokjemikalier, biomaterialer og bioetanol med hovedkontor i Sarpsborg. Selskapet ble etablert i 1889, og har i dag ett av verdens mest avanserte og bærekraftige bioraffinerier.

Borregaard har 1050 ansatte fordelt på fabrikker og salgskontorer i 16 land i Europa, Amerika, Asia og Afrika, som produserer og markedsfører et mer miljøvennlig alternativ til oljebaserte produkter.

BERGEN

Lerøy Seafood Group ASA er verdens nest største produsent av atlantisk laks og ørret, og en av verdens største sjømateksportører. Selskapet kan spore aktiviteter tilbake til slutten av 1800-talet, og var drevet som et familieselskap frem til det tok dagens form i 1997.

Lerøy Seafood Group har totalt 2067 ansatte, hvorav om lag 1600 arbeider i Norge med hovedkontor i Bergen.

BERGEN

StormGeo er en av verdens største kommersielle leverandører av værtjenester, og har hovedkontor i Bergen. Selskapet ble etablert i 1997 av meteorolog og programleder Siri Kalvig i samarbeid med TV2, og har siden utvidet seg til å omfatte 25 kontorer fordelt på 15 land og mer enn 350 ansatte.

StormGeo leverer beslutningsstøtte til værkritiske operasjoner, og i 2014 var 80 prosent av selskapets omsetning knyttet til utenlandske markeder.

OSLO / HORTEN

Indra Navia AS er et selskap som leverer flysikringssystemer, innen områdene navigasjon, kommunikasjon og tårnsystemer, til flyplasser og operatører rundt omkring i verden. Selskapet ble etablert i 1918, og har i dag systemer operative i mer enn 120 land.

Indra Navia AS har en stabil eksportandel på mer enn 95 prosent, og 186 ansatte fordelt på hovedkontoret på Skullerud i Oslo og avdelingskontoret i Horten.

ROGALAND

Jakob Hatteland Computer AS (JHC) er IT-virksomhet som blant annet leverer det patenterte lagringssystemet Autostore. Selskapet er en del av Hatteland Gruppen og ble etablert i 1995, og har hovedkontor i Nedre Vats i Rogaland.

Forretningsområdet Autostore, som selskapets nominasjon er basert på, utvikles i hovedsak i Norge, mens produksjonen gjøres av JHCs datterselskap i Polen.

Om Eksfin

Eksfin
Støperigata 1

+47 22 87 62 00http://www.eksfin.no

Eksportfinansiering Norge (Eksfin) er en forvaltningsbedrift underlagt Nærings- og fiskeridepartementet. Eksfin fremmer norsk eksport gjennom å bistå norske bedrifter, utenlandske kjøpere og deres banker med et bredt utvalg av statlige lån, garantier og kompetent rådgivning. Eksfins finansieringsløsninger er et statlig supplement til det private bank- og finansmarkedet. Eksfin forvalter også andre finansieringsordninger for norsk næringsliv uten eksportformål.

Eksportfinansiering Norge (Eksfin) ble opprettet 1. juli 2021 gjennom sammenslåing av Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) og Eksportkreditt Norge AS.

Følg pressemeldinger fra Eksfin

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Eksfin på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Eksfin

Eksfin stiller seks milliarder kroner i lånefinansiering til Ørsted – Aibel skal bygge plattformer til britisk havvindpark15.3.2024 08:01:00 CET | Pressemelding

Danske Ørsted, en av verdens største havvindutbyggere, kjøper to omformerplattformer fra norske Aibel til havvindprosjektet Hornsea 3 på den engelske østkyst. Eksfins finansiering på EUR 525 millioner stilles under forutsetning av norske eksportleveranser. Avtalen bringer Eksfins samlede finansiering for norsk havvindindustri opp i nærmere 40 milliarder kroner.

Historisk høyt nivå på Norges vare- og tjenesteeksport. Eksportens andel av BNP fortsatt lavere enn i EU.11.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding

Eksport av varer og tjenester utenom olje og gass endte i 2023 på 1 225 milliarder kroner – det høyeste nivået noensinne. Både vare- og tjenesteeksporten økte i løpet av året. Selv om det er et godt år i norsk kontekst, er fortsatt eksport som andel av BNP lavere enn EU-gjennomsnittet. Eksporten legger grunnlag for 640 000 arbeidsplasser – hver femte arbeidsplass.