Eksfin

Aker BioMarine vinner Eksportprisen 2024. Pixii er årets nykommer

Aker BioMarine fra Akershus ble tildelt årets Eksportpris, foran de sterke finalistene Hofseth og Medistim. Aker BioMarine overbeviste juryen om at det er mulig å skape en eksportsuksess gjennom en målrettet, bærekraftig og innovativ forretningsstrategi. Pixii fra Kristiansand er Årets nykommer med sitt energilagringssystem som er blitt en eksportsuksess til det europeiske markedet.

Aker BioMarine vinner Eksportprisen 2024. Pixii er årets nykommer
Fra venstre: adm.dir. Matts Johansen fra Aker BioMarine, Statssekretær Anne Marit Bjørnflaten, adm.dir i Eksfin Tone Lunde Bakker, CEO i Pixii Kenneth Bodahl og adm.dir. Håkon Haugli i Innovasjon Norge Kilian Munch

Aker BioMarine, vinneren av Eksportprisen 2024, har bevist at det kan skapes eksportsuksesser med pionerprodukter. Vinneren, som holder til på Lysaker, er et ledende bioteknologi- og krillfangstselskap som er internasjonalt i front innen bærekraftig og høyteknologisk fangst. Aker BioMarine kontrollerer også hele verdikjeden - fra krillfangst i Antarktis til forskning, produktutvikling, produksjon og salg av krillbaserte ingredienser og produkter. Krillen brukes til både fiske- og dyrefôr, i tillegg til et voksende konsumentmarked som får høykvalitets proteiner fra krillen.

Verdensledende eksportør

Juryen er spesielt imponert over at 91 prosent av selskapets omsetning er fra fra eksport. Selskapets hovedmarkeder er i Amerika og Asia.

Selskapet har bidratt til å etablere en ny milliardindustri, og har etablert seg som en verdensledende eksportør av en ny råvare i det globale markedet. Aker BioMarine etterstreber å minimere bifangst gjennom stadig å utvikle sine fiskemetoder.

-Det er flott å se et norsk selskap som skaper en eksportsuksess ut av en ressurs fra havet som kan brukes til både fiskefor og ernæring for mennesker. Aker BioMarine er et virkelig godt eksempel på innovativ norsk eksport, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

-Aker Biomarine har blitt en markedsledende leverandør av en eksportvare det er stor appetitt for i internasjonale markeder, sier adm.dir i Eksfin, Tone Lunde Bakker på vegne av juryen.

-Stor gratulasjon fra oss i Innovasjon Norge til Aker Biomarine, sier adm.dir i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.

Årets nykommer, Pixii, har kapret internasjonale markedsandeler, og leverer en viktig del av nøkkelen til energiomstillingen. Juryen peker på at Kristiansand-baserte Pixii raskt har oppnådd en høy eksportandel og juryen vektlegger også at selskapet bidrar til energiomstillingen.

Skalerbart produkt i viktig næring

Innovative energilagringssystemer er en essensiell del av løsningen for å løse verdens energiutfordringer med forsyningssikkerhet, stabilisering av nett og høyere anvendelse av strøm fra fornybare kilder. Pixii leverer batterimoduler som kan settes sammen til større enheter ut ifra behov. Siden lanseringen i 2018 har selskapet oppnådd en omsetning på 169 millioner NOK i 2022.

-Pixii har demonstrert at det er mulig for et ungt norsk selskap å kapre markedsandeler i et segment som er enormt viktig for verdens energiomstilling, uttaler Håkon Haugli.

Bedriftene som har vært nominert til prisene er

• Tomra, Asker
  • Sero, Bærum
  • Medistim, Oslo
  • Hofseth, Sunnmøre
  • Hexagon Ragasco, Raufoss
  • Db Equipment, Oslo
  • Brunvoll, Bodø
  • Barel, Kirkenes
  • Arctic Bioscience, Ørsta

Juryen som har valgt ut de ti nominerte til Årets eksportbedrift har bestått av

• Tone Lunde Bakker, Eksfin (juryleder)
  • Håkon Haugli, Innovasjon Norge
  • Alexandra Bech Gjørv, Sintef
  • Per A. Sørlie, Borregaard
  • Kathrine Myhre, Patentstyret
  • Morten A. Christophersen, ECOnnect Energy

Lenker

Eksportfinansiering Norge (Eksfin) bidrar til å gjøre norske eksportnæringer konkurransedyktige i utlandet. Eksfin kan stille statlige lån, garantier som fremmer konkrete salgskontrakter, eksportfremmende investeringer i Norge, eller andre typer transaksjoner som bidrar til norsk verdiskapning og sysselsetting. Den norske stat står bak Eksfins garantier og lån i hele løpetiden. Eksfins garantier nyter derfor godt av statens høye kredittrating AAA. Eksfins administrasjon og tapsutbetalinger dekkes både av renteinnbetalinger og garantipremier fra våre kunder, samt bidrag over statsbudsjettet. I tillegg til ordninger med eksportformål, forvalter Eksfin også enkelte finansieringsordninger med andre næringspolitiske formål etter oppdrag fra Regjeringen. Eksfin har 130 medarbeidere og hovedkontor i Oslo. Adm. direktør er Tone Lunde Bakker og styret ledes av Morten Støver.

Følg pressemeldinger fra Eksfin

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Eksfin på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Eksfin

Eksfin stiller seks milliarder kroner i lånefinansiering til Ørsted – Aibel skal bygge plattformer til britisk havvindpark15.3.2024 08:01:00 CET | Pressemelding

Danske Ørsted, en av verdens største havvindutbyggere, kjøper to omformerplattformer fra norske Aibel til havvindprosjektet Hornsea 3 på den engelske østkyst. Eksfins finansiering på EUR 525 millioner stilles under forutsetning av norske eksportleveranser. Avtalen bringer Eksfins samlede finansiering for norsk havvindindustri opp i nærmere 40 milliarder kroner.

Historisk høyt nivå på Norges vare- og tjenesteeksport. Eksportens andel av BNP fortsatt lavere enn i EU.11.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding

Eksport av varer og tjenester utenom olje og gass endte i 2023 på 1 225 milliarder kroner – det høyeste nivået noensinne. Både vare- og tjenesteeksporten økte i løpet av året. Selv om det er et godt år i norsk kontekst, er fortsatt eksport som andel av BNP lavere enn EU-gjennomsnittet. Eksporten legger grunnlag for 640 000 arbeidsplasser – hver femte arbeidsplass.