Handel og Kontor i NorgeHandel og Kontor i NorgeHandel og Kontor i NorgeHandel og Kontor i Norge

LO-forbund i privat og offentlig sektor går sammen om pensjon

Handel og Kontor i Norge (HK), Fagforbundet, Norsk Tjenestemannslag (NTL) og Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) går for første gang sammen og arrangerer konferanse om pensjon. Regjeringens signaler om likere pensjon i offentlig og privat sektor er bakgrunnen for tettere samarbeid.

De fire LO-forbundene inviterer til Nasjonal pensjonskonferanse 27. oktober 2015. Konferansen vil samle mer enn 200 tillitsvalgte, statsråder, ungdomspolitikere, forskere og pensjonseksperter til innledninger og debatt. Budskapet er "Din pensjon, din fremtid".

Robert Eriksson har uttalt ønske om mer harmonisering av pensjon i offentlig og privat sektor. - Vi frykter at det vil bety dårligere tjenestepensjonsordninger i offentlig sektor, fremfor et løft i ordningene i privat sektor, sier Bjørn Mietinen og Mette Nord.

Pensjonskonferansen er en av årets viktigste begivenheter og er ment å få særlig unge til å engasjere seg. Det er deres fremtid det står om og pensjon vil bli en av de viktigste sakene ved neste års tariffoppgjør. Målet til fagbevegelsen er brede pensjonsordninger, likepensjon og et pensjonsnivå som alle kan leve av.

Det kan bli dagens unge som må ta regningen for pensjonsreformen. - Pensjonstoget til fremtiden står på perrongen. Dersom de unge ikke engasjerer seg nå, lar de kanskje toget gå fra seg og i en retning ingen av oss ønsker, avslutter Erna Hågensen og John Leirvaag.