Litago sender nødhjelp til Söta bror

Det er krisestemning i Sverige etter at lagrene til sjokolademelken O`boy gikk tomme. Mediene melder om lettere panikk og et raskt voksende svartebørsmarked hvor sjokolademelk selges for over 10.000 svenske kroner. Nå sender Norge nødhjelp over grensen til Söta bror.

Svartebørs og panikk
Det var i forrige uke at svenske medier kunne melde om tomme butikkhyller. Da det videre ble meldt om at det ikke var noen prognose for snarlig påfyll, brøt det ut full panikk, og svenske medier melder om “chokladkris”

Svenskene gikk mann av huse for å få tak i sjokoladepulveret og på enkelte nettsider har det dukket opp et svartebørsmarked hvor en O’boy-pakke selges for over 10.000 svenske kroner. Men nå er hjelpen på vei. Norske Litago, eid av TINE, sender idag nødhjelp og eget Litago-personell som skal dele ut sjokolademelk til trengende svensker.

Har selv opplevd smørkrisa på kroppen
Hos Litago er de nå veldig glad for å kunne hjelpe til.

- Selv har vi jo opplevd smørkrisa på kroppen og vet hvor hardt det er når panikken bryter ut. Når vi så at svenskene opplever litt av det samme med sjokolademelk, visste vi at vi måtte reagere raskt. For oss er det en selvfølge å rekke ut en hånd eller klov for å hjelpe å lette på krisen söta bror nå kjenner på, sier Mimmi Granli Jensen, i TINE.

Litago-gjengen forteller at bil og krisepersonell nå er på plass og klar for utrykning ved daggry. Først ut er Gøteborg og området rundt.

- Vi har valgt å ta dette området i første omgang. Her vil vi dele ut store mengder med Litago, sier Granli Jensen.

Naturlig for Litago å strekke ut en klov
Litago ønsker bidra til å begrense skadeomfanget av "sjokokrisen" og håper svenskene tar sjokolademelken imot med åpne armer.

- Fra spøk til alvor så er vi som nordmenn flest glad i å erte svenskene litt. De har nok en god dose selvironi og jeg er sikker på at de skjønner at vi ler med dem, og ikke av dem. I tillegg mener vi jo, kanskje litt åpenbart, at Litago er en av verdens beste sjokolademelk og vi unner naboene våre det beste, sier Granli Jensen.

Bilen vil dra fra TINE Meierier Kalbakken rundt kl. 08:00 fredag morgen.

Følg nødhjelpen på Litagos SnapChat @tinelitago

Digital løsning gjør dugnaden enklere18.9.2018 09:23Pressemelding