Ledere er bekymret for at medarbeidere drikker for mye

En fersk undersøkelse gjennomført av YouGov, på vegne av Akan kompetansesenter, viser at 4 av 10 ledere har vært bekymret for at medarbeidere drikker for mye. Flere bør ta praten dersom de er bekymret. Nylig lanserte Akan kampanjen Ta praten.

Takknemlige for å bli sett

- Årlig mottar Akan kompetansesenter ca. 700 bekymringssamtaler fra ledere og medarbeidere i norsk arbeidsliv. Flertallet av disse samtalene dreier seg om alkohol, forteller Elisabeth Ege, direktør ved Akan kompetansesenter.

At alkohol skaper noen utfordringer for arbeidslivet er åpenbar. Den nye representative undersøkelsen viser blant annet at 4 av 10 ledere har vært bekymret for at en medarbeider drikker for mye. Av disse tok 41 prosent praten med vedkommende. Men hele 1 av 4 var usikre på hva de skulle gjøre – så de gjorde ingenting. Av de som tok praten, opplevde 1 av 2 at medarbeideren reagerte med takknemlighet for å bli sett

Når det gjelder medarbeidere, har 1 av 5 vært bekymret for at en kollega drikker for mye. Dessverre så mener hele 1 av 3 at dette ikke angår dem, og at de derfor ikke har gjort noe med bekymringen sin.

Ta praten

Alkohol er ingen privatsak i det øyeblikket det får konsekvenser for arbeidsplassen. Undersøkelsen viser at mange tar praten, men mange valgte å ikke gjøre noe.

- Dersom man har en magefølelse av at noe ikke helt som det skal være, anbefaler vi ledere å ta praten. Dette kan eksempelvis dreie seg om endring i atferd, arbeidsprestasjon eller sykefravær. Du vil aldri få nok bevis, sier Ege.

Det er bedre å ta en samtale for mye enn en samtale for lite

- En samtale kan sette i gang følelser og reaksjoner hos vedkommende som kan bidra til positiv endring for den det gjelder, pårørende og arbeidsplassen, avslutter Ege.

Om undersøkelsen

YouGov har på vegne av Akan kompetansesenter gjennomført en undersøkelse med et representativt utvalg av ledere og medarbeidere i mars 2016.