Åssiden videregående skole i Drammen er årets Akan-prisvinner.

MERK: Sperrefrist til 23/11, kl 13:30

Å jobbe med forebygging og håndtering av rus anses som attraktivt på Åssiden og skolen har lyktes med å gjøre holdninger og arbeidet kjent, for både ansatte og elever.

Ceceilie Meberg & Glenn Steen-Hansen er Akan-kontakter ved Åssiden videregående skole Akan kompetansesenter

De ansattes kompetanse og bevissthet rundt tematikken gjør de til gode rollemodeller og gir positive synergieffekter til elevgruppen.

-Akan-arbeidet som gjøres på Åssiden har ringvirkninger og er å anse som et viktig forebyggende tiltak for en stor del av ungdomsbefolkningen i Drammens-regionen, sier Kristin Sæther, LO-sekretær og styreleder for Akan kompetansesenter.

En foregangsbedrift

Skolen var den første i fylkeskommunen med et Akan-utvalg, og har vært til stor inspirasjon for andre videregående skoler og bedrifter i regionen.

-Det å bli kåret som årets Akanpris-vinner betyr veldig mye for Åssiden vgs. Vi har jobbet langsiktig og systematisk med Akan-arbeidet i mer enn 10 år og prisen motiverer til å bli enda bedre i det forebyggende arbeidet, sier rektor ved skolen, Ann-Mari Henriksen.

Skolen har et aktivt partssammensatt Akan-utvalg, fra ulike nivåer på skolen. Utvalget utarbeider forslag til årlig handlingsplan, som skolens arbeidsmiljøutvalg vedtar, forankrer og følger gjennomføringen av. Problematisk bruk er også en del av de systematiske risikovurderinger skolen gjør, et kvalitetsarbeid som bidrar til å sikre et godt arbeids- og læringsmiljø.

Bærekraft og personlig engasjement

På Åssiden er Akan-arbeidet en del av skolens bærekratssatsning, der de blant annet er opptatt av å forebygge utenforskap.

-Med sitt engasjement og innsats har ledelsen, Akan-utvalget og ansatte klart å skape en ivaretakende og inkluderende kultur som gjør Åssiden til en meget verdig vinner av årets Akan-pris, sier Elisabeth Ege, direktør i Akan kompetansesenter.

-Å ha et aktivt Akan-utvalg er avgjørende for å sikre forankring av arbeidet i organisasjonen. Dette har vi fått til, og nå har vi fått en skikkelig boost for det videre arbeidet, avslutter en engasjert Akan-kontakt på Åssiden, Cecilie Meberg.

Om Åssiden videregående skole

Åssiden videregående skole ligger i Drammen i Viken og er mer enn 100 år gammel. Skolen har omtrent 330 ansatte og 2200 elever fordelt på 9 utdanningsprogram, samt OPUS voksenopplæring. Elevene er fordelt på mer enn 100 klasser.

Om Akan-prisen

I år deler Akan kompetansesenter ut Akan-prisen for 28. gang. Hensikten er å gi en anerkjennelse til virksomheter som forebygger problematisk bruk av alkohol, narkotika, legemidler, spill og doping på en god og systematisk måte, i tråd med Akan-modellen. Prisen har som mål å inspirere vinneren til å fortsette det gode arbeidet, og få andre virksomheter til å gjøre det samme.

Tidligere år har prisen gått til:

2022 – Aker Solution Norge

2021 – Coor Norge

2020 – Hydro Norge

2019 – Elcom AS

2018 – Equinor

2017 – Kongsberg Defence and Aerospace (KDA)

2016 – Porsgrunn kommune

2015 – SAS Ground Handling Services

Elisabeth Ege, direktør Akan kompetansesenter
Cecilie Meberg og Glenn Steen-Hansen er Akan-kontakter ved Åssiden videregående skole
Kristin Sæther, LO-sekretær og styreleder Akan kompetansesenter
Ann-Mari Henriksen Rektor Åssiden videregående skole

Følg pressemeldinger fra Akan

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Akan på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Akan

Er januar fortsatt hvit?26.1.2024 08:00:00 CET | Aktuelt

Hvit januar går som en farsott. I følge alkovettorganisasjonen Av-og-til vurderte hele 1 av 4 å frivillig unngå å drikke alkohol i løpet av januar. Fenomenet er mer populært enn noen gang. Mange av oss har gått inn i det nye året med troen på at 31 hvite dager gir friskere hud, mer energi, bedre søvn, du blir slankere, sover som en sten og konto’n fylles opp. En drømmestart på året der altså og et kjempeskritt i retning årets sommerkropp.

Ny rapport: Mer risikofylt alkoholbruk blant sysselsatte enn ikke-sysselsatte i Norge.24.1.2024 08:00:00 CET | Pressemelding

En ny rapport fra FHI, på oppdrag fra Akan kompetansesenter, viser at risikofylt alkoholbruk er mer utbredt blant sysselsatte enn ikke-sysselsatte. I tillegg viser rapporten at bruk av illegale rusmidler blant sysselsatte er nært forbundet med risikofylt alkoholbruk. -Dette er et viktig argument for at virksomheter bør ha en bevissthet til egen alkoholkultur i sosiale situasjoner og forebygger at deres ansatte blir en del av statistikken, sier Camilla Lynne Bakkeng, fag- og kommunikasjonsleder Akan kompetansesenter.