UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Lærernes kompetanse kan utjevne forskjeller mellom elever

Del
Lærernes kompetanse kan bidra til å redusere betydningen av sosial bakgrunn for elevenes faglige prestasjoner. Det viser analyser fra den siste TIMSS-undersøkelsen.

Nylig kom resultatene fra den internasjonale undersøkelsen TIMSS. Forskerne ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved UiO som har ansvaret for gjennomføringen av undesøkelsen, på oppdrag for Utdanningsdirektoratet, har gjort grundige analyser. 

Sosial bakgrunn har stor betydning for elevenes prestasjoner

Målet om likeverd i norsk skole betyr at skolen skal arbeide for å utjevne forskjeller mellom elever som skyldes ulik sosial bakgrunn, minoritetstilhørighet eller kjønn. Likevel viser forskning at elevenes sosiale bakgrunn er en av de faktorene som har størst betydning for deres prestasjoner og utdanningsløp. 

– Vi har funnet ut at lærernes kompetanse kan bidra til å redusere betydningen av elevenes hjemmebakgrunn, og dermed være med på å øke likeverd i skolen, sier leder for TIMSS-undersøkelsen i 2015, Ole Kristian Bergem.

Den internasjonale undersøkelsen måler elevenes kompetanse i matematikk og naturfag. I tillegg besvarer rektorer, lærere, elever og foreldre på barnetrinnet spørreskjemaer som samler informasjon om konteksten for elevenes læring. Dette gjør det mulig å undersøke sammenhenger mellom bakgrunnsfaktorer og elevenes læringsutbytte.

Forskernes analyser viser at lærernes utdanningsnivå, fagspesialisering og faglige og fagdidaktiske trygghet er «likeverdsfaktorer».

– Dette vil si at disse faktorene kan bidra til å redusere den sterke sammenhengen mellom elevenes hjemmebakgrunn og læringsutbytte, med andre ord øke graden av likeverd. Dette kan illustreres på følgende måte, sier forsker Trude Nilsen.

Viktig med styrking av lærernes kompetanse

Lærerkompetanse er altså viktig både for elevenes læringsutbytte og for å nå målet om likeverd i skolen. Det er allerede innført flere tiltak for å heve lærernes kompetanse i realfag og ut fra de analysene forskerne har gjort synes dette å være en god strategi.

– Vår forskning viser at det er viktig at lærerne har høy kompetanse, og en styrking av etter- og videreutdanningstilbudet i Norge kan derfor virke positivt både for elevenes læringsutbytte og for likeverd i skolen, avslutter Ole Kristian Bergem.

En lengre pressemelding er publisert her: 

http://www.uv.uio.no/ils/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2016/timss_2015.html

Nøkkelord

Kontakter

Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Postboks 1161 Blindern
0318 Oslo

http://www.uv.uio.no
Om TIMSS: 
  • er en internasjonal undersøkelse som måler elevens kompetanse i matematikk og naturfag.
  • gjennomføres både på barnetrinnet og på ungdomstrinnet.
  • gjennomføres hvert fjerde år, første gang var i 1995.
  • har et design som gjør det mulig å måle utvikling over tid.
  • Gjennom spørreskjemaer til rektorer, lærere, elever og foreldre (kun på barnetrinnet) samles det inn informasjon om elevenes læringskontekst. Dette gjør det mulig å undersøke sammenhenger mellom bakgrunnsfaktorer (for eksempel foreldrebakgrunn, læringsklima, lærerkompetanse, undervisningskvalitet, motivasjon) og elevenes læringsresultater.
  • I underkant av 60 land er med i TIMSS 2015.
  • I TIMSS 2015 har Norge med elever fra 4. 5. 8. og 9. trinn.
  • Ca. 8 % av elevene på hvert trinn deltar i studien. De utgjør et representativt utvalg som gjør at man kan trekke slutninger om alle elevene på de aktuelle trinnene.
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning har ansvaret for gjennomføringen av TIMSS på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Det første tegnet på at et språk er i ferd med å dø, er at barna slutter å snakke det5.2.2024 08:00:00 CET | Pressemelding

De samiske språkene er truet. Flere og flere elever forlater samisk opplæring og går over til undervisning på norsk. Dette vil norske forskere få en bedre forståelse av, slik at det er mulig å gjøre noe med. — Forskningen vår kan bidra til å styrke samisk språkopplæring ved å gi oss kunnskap om hva som hemmer og fremmer bruk av samisk, sier Kathrin Olsen, førsteamanuensis ved Nord universitet.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye