UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultetUiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Erna Solberg snakker åpent om dysleksi i ny podkast

Tidligere statsminister Erna Solberg har dysleksi. — Diagnosen fikk jeg på 70-tallet hos Eikelund skole for evneveike, forteller hun i et ferskt intervju for Universitetet i Oslo.

Podkasten «Det virker!» inviterer denne gangen til en åpen og uformell samtale om dysleksi med Høyre-leder Erna Solberg og professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, Monica Melby-Lervåg. Foto: Fredrik Solli Wandem, SpedAims

Hør hele intervjuet her >>

Sterk muntlig, svak skriftlig

I en uformell samtale med en av Norges fremste eksperter i leseforskning, deler Erna Solberg ærlig om sine utfordringer med dysleksi og hvordan det har påvirket skolegangen og livet hennes.

— Som liten var jeg glad i å lese, og jeg kunne egentlig lese da jeg begynte på skolen. Men stavingen min var litt i hytt og pine. Selv om jeg gjorde det greit på skolen ellers og var flink til å lese høyt, merket jeg at jeg strevde med lange ord, forteller Solberg.

Årene gikk

Siden hun greide seg såpass bra muntlig, tok det mange år før Erna fikk hjelp. Det var fransklæreren hennes som til slutt tok opp problemet. Da var Erna 16 år gammel.

— Hun lurte på om jeg noen gang hadde blitt testet for ordblindhet, som det het den gangen. Jeg husker hun sa: «Du klarer deg bra muntlig, men du skriver nesten uforståelig», forteller Solberg.

Solberg fikk etter hvert vite at hun hadde det som den gangen ble kalt visuelt betinget dysleksi.

— Diagnosen fikk jeg på Eikelund skole for evneveike. Det er mange rare ord vi har med oss fra gamle tider, smiler hun.

Det er hjelp å få!

Solberg synes det i dag skjer mye bra i samfunnet, med digitalisering og ny teknologi, som gjør at dysleksien ikke nødvendigvis trenger å være så avgjørende. Hun deler også noen gode råd til andre som er i samme situasjon som hun var på 70-tallet.

— Hvis du er barn og opplever at du sliter, snakk med en voksen. Hvis du som forelder opplever at barna dine sliter, ta det opp med skolen. For det er masse hjelp å få. Det finnes også utrolig mye læringsmateriell og andre ting som gjør at det kan bli enklere for alle med dysleksi, sier hun.

Ikke et hinder i dag

Selv om Solberg fortsatt skriver og staver en del feil i dag, hindrer ikke dysleksien henne i å fungere i jobben som politiker og partileder.

— For meg har den digitale verden betydd veldig mye. Jeg har gode retteprogrammer som hjelper meg, og disse har blitt mye bedre enn de var tidligere. Ofte får jeg også andre til å lese over for meg, og det fungerer bra. Men jeg ville ikke begitt meg ut på å skrive på fransk. Jeg holder meg til å klare meg med litt turistfransk når jeg er i Frankrike, sier hun.

Om podkasten

Hele intervjuet med Erna Solberg kan du høre siste episode i podkasten «Det virker!», som blir produsert av SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering.

Hør episoden her >>

I studio er også professor i spesialpedagogikk, Monica Melby-Lervåg, som oppdaterer Høyre-lederen på det siste innen forskningen på feltet.

Programleder og produsent er Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.

Kontakter

Fredrik Solli WandemKommunikasjonsrådgiver ved SpedAims (Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering)

Tel:92821494f.s.wandem@isp.uio.no

Bilder

Last ned bilde
I podkasten "Det virker!" møtes eksperter fra forskning og praksis for å snakke og diskutere rundt spennende problemstillinger innen spesialpedagogikk. Podkasten er produsert av SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering.
Last ned bilde
Erna Solberg deler ærlig om sine utfordringer med dysleksi og hvordan det har påvirket skolegangen og livet hennes, og professor i spesialpedagogikk, Monica Melby-Lervåg, oppdaterer Høyre-lederen på det siste innen forskningen på feltet.
Last ned bilde
Erna Solberg deler ærlig om sine utfordringer med dysleksi og hvordan det har påvirket skolegangen og livet hennes.

SpedAims

SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er finansiert av Forskningsrådet og er samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger. Vår hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løfte kvaliteten på den spesialpedagogiske forskningen i Norge.

Forskningen i senteret er bygget opp rundt fire sentrale spørsmål:

• HVEM trenger spesialundervisning, og NÅR bør de få den?
  • HVA skal spesialundervisningen inneholde, og HVORDAN bør den gis?

Les mer om SpedAims her >>

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Det første tegnet på at et språk er i ferd med å dø, er at barna slutter å snakke det5.2.2024 08:00:00 CET | Pressemelding

De samiske språkene er truet. Flere og flere elever forlater samisk opplæring og går over til undervisning på norsk. Dette vil norske forskere få en bedre forståelse av, slik at det er mulig å gjøre noe med. — Forskningen vår kan bidra til å styrke samisk språkopplæring ved å gi oss kunnskap om hva som hemmer og fremmer bruk av samisk, sier Kathrin Olsen, førsteamanuensis ved Nord universitet.