UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Hvordan foregår utdanning og opplæring i fengsel?

Del

På grunn av en oppvekst preget av kaos, uro og kriminalitet, har ikke «Isak» fullført skolegangen sin. Dette prøver han å gjøre noe med, samtidig som han soner dommen sin i Oslo fengsel. Hør historien til "Isak" i siste episode av "Det virker!". 

— Jeg skal prøve å fikse livet mitt. Få et A4-liv. Det var det jeg prøvde på hele tiden. Jeg drev med kriminalitet for å få et A4-liv, sier "Isak" (24).
— Jeg skal prøve å fikse livet mitt. Få et A4-liv. Det var det jeg prøvde på hele tiden. Jeg drev med kriminalitet for å få et A4-liv, sier "Isak" (24). Foto: Fredrik Solli Wandem, SpedAims

Innsatte i norske fengsler har lik rett til opplæring som befolkningen ellers, men svært mange har mangelfull skolegang og mange strever med å lese og skrive. Vi har besøkt 24 år gamle «Isak» som jobber med utdannelsen sin mens han sitter inne i Oslo fengsel, og i studio sitter en forsker og en spesialpedagog klare for å svare på alt vi lurer på om opplæring i kriminalomsorgen.

Hør episoden her >>

En av mange

«Isak» har sittet inne i snart ett og et halvt år og slipper ut igjen tidligst i 2025. På grunn av en oppvekst preget av kaos, uro og kriminalitet, har han ikke fullført skolegangen sin. Han er også en av mange innsatte som strever med oppmerksomhet og lesevansker. Dette prøver han å gjøre noe med, samtidig som han soner dommen sin i Oslo fengsel. 

— Jeg skal prøve å fikse livet mitt. Få et A4-liv. Det var det jeg prøvde på hele tiden. Jeg drev med kriminalitet for å få et A4-liv. 

I denne episoden får du høre «Isaks» historie fra han kom til Norge fra Somalia som seksåring, gjennom en vanskelig skolegang, og til han til slutt endte opp som innsatt i Oslo fengsel, og i studio diskuterer vi hvordan opplæring og utdanning foregår bak murene.

Gjester i studio:

  • Lise Øen Jones, professor ved Institutt for samfunnspsykologi på Universitetet i Bergen. 
  • Trude Alver Moen, spesialpedagogisk koordinator ved Grønland voksenopplæringssenter.

Sammen svarer de på spørsmål som:

  • Hva vet vi i dag om lærevansker blant innsatte i norske fengsler? 
  • Er innsatte overrepresentert på statistikken når det gjelder lese- og skrivevansker?
  • Er det en sammenheng mellom lærevansker og kriminalitet?
  • Hvilke typer vansker ser man typisk hos innsatte i fengsel?
  • Hvordan er det å jobbe som spesialpedagog i et fengsel?
  • Hvilke utfordringer kan spesialpedagoger møte på med elever i fengselet?
  • Hvordan foregår opplæring og utdanning på innsiden?
  • Hvilket utdanningsnivå ligger innsatte typisk på?
  • Hvor mange tar utdannelse når de sitter inne?
  • Er det lavere andel tilbakefall blant de som tar utdannelse mens de sitter inne?

Programleder og produsent:

  • Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.

Nøkkelord

Kontakter

Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver ved SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering.


Telefon: 92 82 14 94

Fredrik Solli WandemKommunikasjonsrådgiver ved SpedAims (Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering)

Tel:92821494f.s.wandem@isp.uio.no

Bilder

Lise Øen Jones, professor ved Institutt for samfunnspsykologi på Universitetet i Bergen.
Lise Øen Jones, professor ved Institutt for samfunnspsykologi på Universitetet i Bergen.
Last ned bilde
Trude Alver Moen, spesialpedagogisk koordinator ved Grønland voksenopplæringssenter.
Trude Alver Moen, spesialpedagogisk koordinator ved Grønland voksenopplæringssenter.
Last ned bilde
I denne podkasten møtes eksperter fra forskning og praksis for å snakke og diskutere rundt spennende problemstillinger innen spesialpedagogikk, alt sett i lys av personlige historier fra virkeligheten.
I denne podkasten møtes eksperter fra forskning og praksis for å snakke og diskutere rundt spennende problemstillinger innen spesialpedagogikk, alt sett i lys av personlige historier fra virkeligheten.
Last ned bilde

SpedAims

SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er finansiert av Forskningsrådet og er samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger. Vår hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løfte kvaliteten på den spesialpedagogiske forskningen i Norge.

Forskningen i senteret er bygget opp rundt fire sentrale spørsmål:

  • HVEM trenger spesialundervisning, og NÅR bør de få den?
  • HVA skal spesialundervisningen inneholde, og HVORDAN bør den gis?

Les mer om SpedAims her >>

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Det første tegnet på at et språk er i ferd med å dø, er at barna slutter å snakke det5.2.2024 08:00:00 CET | Pressemelding

De samiske språkene er truet. Flere og flere elever forlater samisk opplæring og går over til undervisning på norsk. Dette vil norske forskere få en bedre forståelse av, slik at det er mulig å gjøre noe med. — Forskningen vår kan bidra til å styrke samisk språkopplæring ved å gi oss kunnskap om hva som hemmer og fremmer bruk av samisk, sier Kathrin Olsen, førsteamanuensis ved Nord universitet.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye