NAF

Ladekø i påsken

Del
I påsken i fjor kom det et nyord inn i språket; ladekø. Elbilister på sterkt trafikkerte ladeplasser måtte stå lenge og vente for å fylle opp batteriet. - Det er ingen grunn til å tro at det blir bedre denne påsken, snarere tvert imot, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
Før planla man kjøreturen for å unngå kø på veien. Med elbil må man også planlegge for å unngå kø på ladestasjonen. (Foto: NAF)
Før planla man kjøreturen for å unngå kø på veien. Med elbil må man også planlegge for å unngå kø på ladestasjonen. (Foto: NAF)

Siden påsken i fjor har det kommet over 70 000 nye elbiler på veiene. Men lademulighetene har bare blitt litt bedre. Noen hundre hurtigladere har blitt bygd de siste 12 månedene.

- Før planla man kjøreturen for å unngå kø på veien. Med elbil må man også planlegge for å unngå kø på ladestasjonen, sier Ryste.

Vi kan alle hjelpe til med at dette går så smidig som mulig. Start alltid turen hjemmefra med fullt batteri. Må du lade underveis kan det lønne seg å kjøre på andre tidspunkter enn alle andre. Da slipper du kø både på veien og ladestasjonen.

- Når du lader og det er mange andre som skal det samme, er det viktig å ikke la bilen stå til lading unødig lenge. Det er viktig å ta hensyn til hverandre på ladestasjonen, oppfordrer Ryste.

5000 hurtigladere må bygges

Elbilsalget i Norge øker kraftig år for år. Folk gjør som politikerne ønsker, nemlig å gå over fra bensin og diesel til strøm. Nå må de samme politikerne sørge for at det blir trygt og forutsigbart å bruke elbil.

- Vi kan ikke ha en situasjon der folk opplever ladekø ofte. Da vil ikke folk bruke elbil, mener Camilla Ryste. - Det er helt avgjørende at folk får lade raskt og lettvint underveis. Da må vi ha nok ladere og de må fungere, fortsetter hun.

I en fersk rapport viser NAF at behovet for hurtiglading er stort. Bare i år må det bygges ut 1400 ladepunkter rundt om i landet. I løpet av de neste seks til syv årene må 5000 ladepunkter være bygd og klare for over en million elbiler. I tillegg til alle disse ladepunktene må laderne bli kraftigere. Nye elbiler har store batteripakker, og da må hurtigladeren gi mer strøm enn i dag så ladingen ikke tar for lang tid.

- Om få år krever folk at de skal slippe å stå i kø ved ladestasjonen og ladingen må ikke ta mer tid enn nødvendig. Så det nytter ikke å hvile på laurbærene av elbilsuksessen. Det er bare å brette opp ermene og bygge ladere, avslutter Camilla Ryste.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Før planla man kjøreturen for å unngå kø på veien. Med elbil må man også planlegge for å unngå kø på ladestasjonen. (Foto: NAF)
Før planla man kjøreturen for å unngå kø på veien. Med elbil må man også planlegge for å unngå kø på ladestasjonen. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye