Kongepokalen i kendo deles ut denne helgen

Kristiansand Kendo Klubb og Norges Kampsportforbund har gleden av å invitere til kendo-NM i Idda Arena i Kristiansand 9. - 10. mars.

Det skal konkurreres i juniorklasse, kyuklasse, dameklasse, åpen klasse og lagklasse. I alle klassene konkurrerer begge kjønn mot hverandre, med unntak av dameklassen. I åpen klasse deles Kongepokalen ut til vinneren.

Totalt er 47 deltagere fra seks ulike klubber over hele landet påmeldt til årets NM.

Kvinner og menn i åpen klasse

Kendo er en av få idretter hvor menn og kvinner kan konkurrere mot hverandre. Den hardeste konkurransen blir i åpen klasse, der det står om Kongepokalen i tillegg til Norgesmestertittelen. Ser man på påmeldingsantallet er det tydelig at det å møte en motstander av motsatt kjønn ikke er avskrekkende. Hele 40 deltakere er påmeldt i denne klassen.

Også i fjor ble Kongepokalen delt ut i denne klassen og det var Kenneth Fredheim fra årets arrangørklubb, Kristiansand Kendo klubb, som kunne skrive inn både NM-gull og kongepokalvinner på sin CV i 2018.

Kendo er en japansk kampsport med røtter fra 1600-tallet, hvor utøverne kjemper med bambussverd. For å få et gyldig treff på motstanderen, må utøveren med den fremre delen av sverdet treffe definerte mål på motstanderens kropp. Hver kamp varer inntil fem minutter, eller til en av deltagerne har fått to poeng. Alle treffpunktene er godt beskyttet av rustningen som utøverne har på seg.

Varmer opp til EM-avholdelse

Kristiansand Kendo klubb har i lengre tid planlagt NM-arrangementet kommende helg. Og for klubben blir dette bare oppvarmingen før de i april 2020 skal ta imot kendoutøvere fra hele Europa når de skal arrangere EM i kendo.

– Det er første gang kendomiljøet holder et slik arrangement i Norge og det vil bli en krevende oppgave, sier Jørn Nørvåg, leder i arrangørklubben Kristiansand Kendoklubb.

Han er likevel sikker på at det blir en suksess. Europamesterskapet blir gjennomført med støtte og hjelp fra det Europeiske Kendoforbundet, Kristiansand kommune og Norges Kampsportforbund.

Program i Idda Arena

Lørdag 9. mars:

08:30 Sal åpner
09:40 Juniorkonkurranser, Kyuklasse, Dameklasse
12:30 Lunsj
13:30 Åpen klasse
17:00 Medaljeutdeling

Søndag 10. mars:

09:00 Sal åpner
09:15 Registrering til gradering åpner
09:30 Gradering 1. - 3. Dan
10:45 Lagkonkurranse, pool
12:30 Lunsj
13:30 Lagkonkurranse, utslagning
15:00 Medaljeutdeling

Det vil også bli avholdt et Juniormesterskap for de som er under 15 år i forbindelse med NM.

Deltakende klubber er Sør-Vest Kendoklubb, Oslo Kendoklubb, OSI Kendo, Nord-Hordaland Kendoklubb, Kristiansand Kendoklubb og Bergen Kendoklubb.