Kompensasjonsordningen for mediene: Kulturdepartementet gjør to endringer etter høring
Ordningen skal gi kompensasjon til redaktørstyrte medier med omsetningsfall som følge av covid-19-utbruddet.
– Medietilsynet er glad for at ordningen nå er på plass. Vi har allerede åpnet for at de aktørene som har tenkt å søke støtte, kan registrere seg i våre systemer, og oppfordrer til at det gjøres snarest mulig. 4. august åpner vi for søknader, med frist 13. august, sier Velsand.
Departementet gjør to endringer i forskriften
Forskriften for den midlertidige kompensasjonsordningen har vært på høring, og departementet har gjort to endringer etter de innspillene som kom inn.
– For regjeringen er det et sentralt mål å opprettholde mediemangfoldet. Det er viktig at vi har kritiske, velfungerende og uavhengige redaksjoner, både under og etter koronakrisen. Vi har lyttet til innspill fra bransjen og valgt å gjøre to justeringer i forskriften for å sikre at vi oppnår formålet med ordningen, sier kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja.
Den ene endringen gjelder beregning av avkortning for permitterte journalister. Ifølge medieorganisasjonene kunne den avkortningsmetoden som var foreslått, slå svært uheldig ut for de minste mediene. Departementet har derfor endret metoden for å avkorte kompensasjonen for medier som har permittert journalister i perioden 15. mai til og med 30. juni. Innsparingen (i kroner og øre) fra eventuelle permitteringer av journalister i denne perioden skal trekkes fra beregnet kompensasjon.
Videre har departementet justert bestemmelsen som beskriver mekanismen for å unngå overkompensasjon. Endringen innebærer at medier som på grunn av finansiell eller operasjonell restrukturering ikke har sammenlignbare tall for samme periode siste regnskapsår, kan benytte budsjettert driftsresultat for kompensasjonsperioden til å sammenligne driftsresultatet. Denne endringen er gjort for å sikre at formålet med kompensasjonsordningen oppnås, nemlig å bidra til at mediene som har tapt omsetning som følge av covid-19-utbruddet kan opprettholde sin redaksjonelle virksomhet, og å opprettholde det norske mediemangfoldet.
Ordningen er godkjent av ESA
Ordningen innebærer at medier som kvalifiserer til kompensasjon, kan få kompensert inntil 60 prosent av omsetningsfallet i perioden 15. mars til 30. juni. Støtten er oppad begrenset til 15 millioner kroner per foretak. Ordningen er nå godkjent av ESA.
– Medietilsynet legger opp til rask saksbehandling, og tar sikte på utbetaling i slutten av august, sier Velsand.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom