KLP inn som eier i svensk vindkraft

KLP går inn som eier i Stena Renewable AB, og skal sammen med AMF Pensionsförsäkring AB og Stena Adactum AB videreutvikle det store vindkraftselskapet.

- Investeringen bidrar til vår satsing på bærekraftige investeringer og ønsket om å finne attraktive investeringsmuligheter som preges av stabilitet og forutsigbarhet for våre pensjonskunder. Vi er veldig fornøyd med å kunne gjøre en klimavennlig og langsiktig investering i et stort, svensk vindkraftselskap, sier Aage Schaanning, konserndirektør økonomi og finans i KLP.

Stena Renewable AB er et av Sveriges største landbaserte vindkraftselskaper med 94 verk og en installert kapasitet på 244 MW. Selskapet har også en konkurransedyktig prosjektportefølje på 150-200 turbiner med en planlagt installert kapasitet på over 600 MW. Dette innebærer fremtidige investeringer på omtrent seks milliarder svenske kroner.

KLP og AMF Pensionsförsäkring AB har inngått avtale om å overta en betydelig andel av Stena Renewable ABs aksjer fra Stena Adactum AB. Med nye eiere på plass vil Stena Renewable AB ha kapital til å finansiere sin omfattende prosjektportefølje.

Mulig investering på 1,5 milliarder
KLP vil eie 30 prosent av aksjene i Stena Renewable AB og investeringen er på ca 650 millioner svenske kroner. Stena Renewable AB har også behov for å finansiere fremtidige prosjekter som ikke er byggeklare ennå. Den totale investeringen for KLP frem til 2021 kan da være ca 1,5 milliarder svenske kroner.

- Stena Renewable AB er godt posisjonert for å levere samfunnsviktige tjenester på en bærekraftig måte i et marked som vokser. Vi har stor tro på stabil og god avkastning fra denne investeringen, sier Aage Schaanning.

KLP er Norges største pensjonsselskap. Cirka 900.000 yrkesaktive og pensjonister har pensjonen sin i KLP. Selskapet eies av kommuner, fylkeskommuner, helseforetak og bedrifter som gir sine ansatte offentlig tjenestepensjon. I KLP er det å tenke samfunn, miljø og ansvarlige investeringer en del av den daglige driften.

For mer informasjon kontakt:

Direktør strategisk aktivaallokering Harald Koch-Hagen: tlf. 975 99 987

Konserndirektør økonomi og finans Aage Schaanning: tlf. 905 24 312