Klima- og miljøminister Vidar Helgesen åpner Strandryddedagen 2016

Onsdag 4. mai skal klima- og miljøminister Vidar Helgesen åpne Hold Norge Rents store strandryddedag. Åpningen er en del av kick-off for årets strandryddesesong.
Foto Bård Bredesen

- Sammen med Oslofjordens Friluftsråd, Ragn-Sells, Skjærgårdstjenesten og Statens naturoppsyn ønsker Hold Norge Rent å markere strandryddesesongen med et høytidelig avspark, forteller daglig leder i Hold Norge Rent, Lise Gulbransen.

Hver dag er en strandryddedag, og det ryddes strender både langs kysten og i innlandet året rundt i Norge. Men sommerhalvåret er strandryddingens høysesong, og frivillige over hele landet planlegger å arrangere flere hundre ryddeaksjoner i månedene som kommer.

Kick-off for strandryddesesongen finner sted i Ytre Hvaler nasjonalpark og inkluderer båttur og ryddeaksjon. Det er elever fra 5. og 6. klasse ved Åttekanten skole og Oslofjordens Friluftsråd som står i spissen for ryddeaksjonen.

I tillegg til å foreta den offisielle åpningen av Strandryddedagen 2016, skal Vidar Helgesen også rydde strender på Nøtterøy under selve Strandryddedagen lørdag 7. mai.

- Vi setter stor pris på Vidar Helgesens engasjement for Strandryddedagen, og vi gleder oss til å rydde strender sammen med ham, sier Gulbransen.

Kick-off starter kl. 14.00 i Utgårdskilen på Hvaler, og komplett program er som følger:
13:45 Velkommen til Utgårdskilen
14:00 Åpning av Strandryddedagen og appeller
14:30 Båttransport til Grøtvika for rydding av marint avfall og grilling
16:00 Avslutning og retur til Utgårdskilen

I etterkant av arrangementet reiser klima- og miljøminister Vidar Helgesen videre for å åpne Sandbakken miljøstasjon på Kirkøy, og Hvaler kommune inviterer til Grønn dag ved Floren skole på Kirkøy.

Se www.holdnorgerent.no for mer om Strandryddedagen og Hold Norge Rent.

Ta kontakt med Hold Norge Rent på post@holdnorgerent.no for mer informasjon, bilder og intervjuavtaler.

Praktisk informasjon
Journalister/redaksjoner som ønsker å delta på kick-off arrangementet 4. mai, bes sende påmelding til mari.osterheider@avfallnorge.no.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Mari Mo Osterheider
mari.osterheider@avfallnorge.no