Hvem fortjener miljøprisen Gullklypa 2023?

Hold Norge Rent trenger forslag til landets mest engasjert og inspirerende frivillig rydder. Frist for å foreslå kandidater til miljøprisen Gullklypa 2023 er 7. mars.

Gullklypa ble første gang utdelt i 2004. Hvem vinner i år? Prisen deles ut i 7. mai 2024 under Hold Norge Rent-konferansen. Foto: Norwegian Trash

Kjenner du eller vet du om noen som har gjort en eksepsjonell innsats mot forsøpling i Norge i 2023?

Gullklypa er en pris som deles ut av Hold Norge Rent til en ildsjel (enkeltperson) eller organisasjon som har vist en ekstraordinær innsats mot forsøpling i Norge i løpet av året som er gått. Målet med utdelingen er å hylle og vise frem innsatsen som gjøres av frivillige.

Alle kan være med å foreslå kandidater: Klikk her for å foreslå en aktuell kandidat.

Juryen vektlegger:

1. Kontinuerlig og systematisk rydding over tid
  2. Mengde ryddet

Videre blir følgende vurdert:

• Samarbeid mot forsøpling
  • En kilde til inspirasjon
  • Bidrag i nasjonale ryddedugnader
  • Kunnskap om forsøpling

Vinneren av Gullklypa mottar en sjekk på 50 000 kroner fra Ragn-Sells og en nydelig vandrepokal som er laget i samarbeid med Norwegian Trash og studenter fra Arkitekthøyskolen i Oslo.

Gullklypa deles ut for 20. gang i 2024, og i år offentliggjøres vinneren 7. mai under Hold Norge Rent-konferansen.

Juryen består av:

• Kari Bunes fra Emballasjeforeningen og styremedlem i Hold Norge Rent
  • Ruben Oddekalv fra Norges Miljøvernforbund og fjorårets vinner av prisen
  • Christina Koch fra Naturvernforbundet i Troms og Finnmark

Har du spørsmål om Gullklypa, kan du sende disse til heidi.gromstad@holdnorgerent.no

null
Gullklypa består av en vandrepokal, et diplom og en gavesjekk sponset av Ragn-Sells. Her med fjorårets vinner Ruben Oddekalv fra Norges Miljøvernforbund og Bente Åsen Sørum markedssjef i Ragn-Sells. Foto: Erik Thomas Kirkman

Merethe HommelsgårdKommunikasjonsleder

HNRs mediekontakt og koordinerer vårt kommunikasjonsarbeid. Hun er ansvarlig for våre nettsider og sosiale medier og er i tillegg blant annet redaktør for HNR-magasinet som kommer ut en gang per år.

Tel:+47 402 18 214merethe.hommelsgaard@holdnorgerent.no