Klart for nasjonal finale i Forsker grand prix

30.9.2016 23:05 | Forskningsrådet

Så skal det avgjøres, hvem er Norges beste forskningsformidler? Den nasjonale finalen i Forsker grand prix går av stabelen i Grieghallen i Bergen lørdag kl. 19.

To finalister har gått videre til finalen fra de lokale arrangementene i Stavanger, Oslo, Bergen og Trondheim. Stem frem din favoritt lørdag 1. oktober kl. 18. Har du ikke anledning til å være der sammen med oss i Grieghallen i Bergen kan du se finalen via Forskningsdagenes nettside.

Deltakerne er doktorgradsstipendiater som er godt i gang arbeidet med graden sin, men som ennå ikke har disputert. De er plukket ut flere måneder i forveien og har fått profesjonell hjelp både med innholdet i presentasjonen og til sin sceneopptreden.

I tur og orden skal de i ilden med kun fire minutter til disposisjon. Når tiden er ute, gir publikum i salen poeng fra 1 til 6 med hver sin mentometerknapp.

Fagjury og konferansier

Så slippes dommerpanelet til. Årets fagjury består av debattredaktør i Aftenposten, Erik Tornes, førsteamanuensis Marlen Ferrer ved Høgskolen i Oslo og Akershus - også kjent fra programserien Big Bang på NRK, og ikke minst skuespiller Maria Bock. Konferansier for den nasjonale finalen er Nadia Hasnaoui, kjent fra NRK.

Årets deltakere

Dette er kandidatene fra Stavanger:

Jørgen Erland Linde fra barneavdelingen på Stavanger Universitetssjukehus som forsker på nyfødte som trenger hjelp til å komme i gang med å puste selv, og Monica G. Mitchell fra UiS som forsker på magiske lesemåter.

Dette er kandidatene fra Oslo:

Maren Ranhoff Hov fra Norsk luftambulanse som forsker på bruk av CT i akuttmedisin ved hjerneslag - et kappløp med tiden, og Miloš Novovič fra Institutt for privatrett ved UiO, som forsker på hvordan nettselskaper kontrollerer innholdet ditt.

Dette er kandidatene fra Bergen:

Anne-Catrin Adam fra NIFES som forsker på kosthold og genetikk, og Jane Skjoldli fra Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap ved UiB som forsker på våre dagers pilegrimsferder.

Dette er kandidatene fra Trondheim:

Sofie Nipstad fra Institutt for fysikk ved NTNU som forsker på nanomedisin mot kreft, og Katie Aurand fra Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk ved NTNU som forsker på hvordan nanopartiker utnytter oljereservoaret.

Sidsel Flock Bachmann, Forskningsdagenes sekratariat, telefon 97755566, mail sfb@rcn.no