100 millioner kroner til kommersialisering av forskning

21 forskningsprosjekter med lovende kommersielt potensial får nå støtte for å ta de neste stegene fra forskning til marked. Blant annet utvikles det et instrument som måler kvaliteten på kjøtt, et 3D-syn system drevet av kunstig intelligens og en urintest for blærekreft.

Tildelingene skal bidra til økt kommersialisering av offentlig finansiert forskning. Foto: unsplash.com

– Det er et stort potensial i økt kommersialisering fra offentlig finansiert forskning. Ideer som springer ut fra forskning kan bidra til å skape nye arbeidsplasser og til raskere grønn omstilling. Det er flott at forskningsinstitusjonene tar et større ansvar for innovasjon og kommersialisering. Dette gjør at vi raskt kan ta i bruk kunnskapen og skape verdier i samfunnet, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

Stor bredde

Prosjektene har nye løsninger som skal komme samfunnet og ulike næringer til nytte.

• Blant annet får Ard Innovation AS, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) og Universitetet i Oslo (UiO) 5 millioner kroner til å utvikle et instrument for å måle kjøttkvalitet på en ny og bedre måte. I dag bruker industrien typisk pH-meter og fargetester for å måle kjøttkvalitet. Det nye instrumentet vil kunne oppdage kvalitetsfeil som er et betydelig problem i europeisk svinekjøttproduksjon.
  • Inven2 AS og Oslo Universitetssykehus (OUS) får 5 millioner kroner til å utvikle en urinbasert diagnostisk test for blærekreft. Testen vil bedre pasientbehandlingen og være økonomisk gunstig fordi den kan erstatte cystoskopi og andre invasive undersøkelser for å konstatere blærekreft og undersøke for tilbakefall av kreften.
  • Norinnova AS og Universitetet i Tromsø (UiT) – Norges arktiske universitet 4,9 millioner kroner til å utvikle en ny test for å dokumentere smoltifisering for kommersialisering. Smoltifisering er prosessen fisken gjennomgår for å tilpasse seg fra ferskvann til sjøvann, og er et kritisk punkt i lakseoppdrett. Den nye løsningen skiller seg fra andre tilgjengelige løsninger ved å kunne gi en mer nøyaktig indikasjon på gjennomført smoltifisering, og kan bidra til å redusere dødelighet av oppdrettsfisk i sjøfasen og gi bedre fiskehelse.
  • NORCE Norwegian Research Centre AS får 5 millioner kroner til å realisere et KI drevet 3D-syn system for sanntids produktkontroll og materialanalyse til bruk i mange ulike prosessindustrier. Den nye teknologien muliggjør mer presis og effektiv produksjon, og er mer fleksibelt enn det som finnes på markedet fra før. Teknologien kan bidra til reduksjon av energibruk, avfall og CO2-utslipp.

Tar forskning i bruk

– Vi har mange gode eksempler på at forskningsresultater har ført fram til utvikling av innovative produkter og tjenester. I år har vi hatt rekordmange søkere og kvaliteten på søknadene er gjennomgående svært høy. Det lover godt for omstillingen vi står midt oppi, sier Mari Sundli Tveit, administrerende direktør i Forskningsrådet.

Disse får finansering:

Institusjon

Prosjekttittel

Beløp (i tusen kroner)

Fylke

Kommune

NORINNOVA AS

Lightweight Super-Resolution Imaging

NTNU TECHNOLOGY TRANSFER AS

A new agent against multidrug resistant bacteria, simultaneously inhibiting the development of antibiotic resistance

BIOFY AS

Leveraging Security and Privacy Technologies for Inclusive eID and Access Control Services (IncluDe)