Kasakhstans Ambassade i Norge

Klart for milliardinvesteringer i grønn energi i Kasakhstan

Kasakhstans myndigheter har godkjent nye investeringer på 11 milliarder kroner i fornybar energi. Innen 2050 skal kullforbruket dramatisk ned og erstattes av sol-, vind- og vannkraft, og Kasakhstans ambassadør ser gjerne at norske selskaper investerer.
Photo credit: EBRD

Kasakhstan har ytterst ambisiøse mål for å fase ut fossile energikilder som kull og erstatte dem med fornybar energi. Innen 2050 skal halvparten av Kasakhstans energibehov dekkes av grønne energikilder, opp fra 3 % i 2020 og 10 % i 2030.

Kasakhstan dekker et enormt landområde målt i europeisk målestokk, og er rikt på naturressurser, blant annet kull. Det innebærer at 70 prosent av elektrisitetsforbruket i dag dekkes av kullkraft. Heldigvis har Kasakhstan enda bedre forutsetninger for å produsere grønn energi fra vind, vann og sol, med enorme, forblåste stepper og 3.000 soltimer i året. Myndighetene jobber systematisk for å tiltrekke seg investeringer i landets grønne sektor.
Investeringsvekst

Nå er 19 nye prosjekter innen fornybar energi godkjent av Kasakhstanske myndigheter, og disse innebærer investeringer på 1,1 milliarder dollar, tilsvarende 11 milliarder norske kroner. Dermed fortsetter veksten i fornybarsektoren, hvor det ble investert 613 millioner dollar i 2019. Europeiske selskaper som Solarnet Investment Gmbh og ENI er blant investorene sammen med selskaper som Dera, Universal Energy og Risen Energy.

Kasakshtan ønsker å legge til rette for flere aktører og nye investeringer i årene som kommer. I september, november og desember skal det holdes nye auksjoner for fornybar energi, og landet planlegger en rekke nye kraftverk for sol, vind og vann som skal ha en kapasitet mellom 10 og 100 mW. Kasakhstans ambassadør til Norge, Yerkin Akhinzhanov, tror det kan være gode muligheter for norske selskaper.

– Sentral-Asia står foran et skifte til fornybar energi. Norske selskaper kan ta en aktiv rolle i denne prosessen. Vi kan være en aktiv bidragsyter for norske selskaper og norsk teknologi som ønsker å gå inn i fornybarsektoren i Kasakhstan, sier Kasakhstans ambassadør.

Gunstige skatteordninger

De siste årene har det juridiske rammeverket blitt forbedret for bedre å tilrettelegge for investeringer i grønn energi, og fornybar energi er på listen over myndighetenes prioriterte investeringsområder. Det innebærer blant annet muligheter for gunstige skattemessige ordninger, lånegarantier og investeringssubsidier.

– Fornybar energi står sentralt i landets sosiale og økonomiske utvikling, siden det både gir oss grønn energi og skaper arbeidsplasser. Potensialet for utvikling og vekst er stort, når man ser på Kasakhstans eksisterende behov og teknologiske muligheter, sier Aliya Salimzhuarova, prosjektleder for fornybar energi i Kazakh Invest.

Av de 19 grønne prosjektene som nå er godkjent, støtter statlige Kazakh Invest ni av disse. Kazakh Invest er et statlig selskap som jobber for å finne investorer til landets prioriterte sektorer, og som støtter investeringsprosjekter.

Photo credit: EBRD

Om Kasakhstans Ambassade i Norge

Kasakhstans Ambassade i Norge
St. Olavs gate 21 B

+4722420640http://mfa.gov.kz/en/oslo

Talgat M. ZHUMAGULOV
Minister Counsellor (DHM), Embassy of Kazakhstan in Norway
Oslo 0158 Nedre Vollgate 3, office: +47 2242 0640
zhumagulov.t@mfa.kz, talgatmarat@gmail.com
www.mfa.kz/oslo

Følg pressemeldinger fra Kasakhstans Ambassade i Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kasakhstans Ambassade i Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kasakhstans Ambassade i Norge

Smirres hjemsted Burabay åpner vintersesongen29.12.2023 11:35:47 CET | Pressemelding

Burabay nasjonalpark startet vintersesongen med en festlig konsert på opplevelsesparken Kasakhstans Lappland 17. Desember 2023. Burabay er kjent for sin fantastiske natur som er preget av tette skoger og uberørte innsjøer, noe som tiltrekker tusenvis av turister hvert år. Vintersesongen forsterker regionens sjarm og forvandler den til et eventyrland. Det er ikke overraskende at det er her 1994 Lillehammer OL-mester Vladimir "Smirre" Smirnov er født og oppvokst.