Klar tale fra landets økonomisjefer

I Deloittes ferske CFO-undersøkelse kommer det frem at finansdirektørene er blitt mye mer pessimistiske.

Deloitte CFO-undersøkelse for 3. kvartal 2015 er gjennomført blant økonomisjefer fra Norges 500 største bedrifter. Formålet er å måle utviklingen av CFO-enes oppfatning om de økonomiske framtidsutsiktene, representert ved blant annet risiko og finansiering av bedriften, samt å fastsette viktige indikatorer for den generelle økonomiske utviklingen.

Depressive tendenser preger norsk økonomi, drevet av fallet i oljeprisbransjen. Rentene forventes å falle ytterligere, den finansielle risikoen i balansene søkes redusert, kostnadsreduksjon er hovedprioritet og obligasjonsmarkedet er helt tørt. Likevel er ikke ringvirkningene fra petroleumsbransjen per nå så store som man kunne frykte. Selv om det overordnede bildet er mer negativt enn tidligere også for andre bransjer, er det fortsatt tydelige forventninger om vekst i inntekter og margin samt noe oppkjøpsvilje.

Innen olje er en nettoandel på 90 prosent av finans- og økonomidirektørene mindre optimistiske til de økonomiske utsiktene nå enn for seks måneder siden.

Totalt besvarte 98 CFO-er undersøkelsen i løpet av perioden 7. – 15. september 2015. Undersøkelsen gir et godt bilde av den finansielle situasjonen hos de største virksomhetene i Norge med tanke på størrelse på endelig utvalg, fordeling av respondenter på ulike bransjer, samt eksponering mot valuta.

For mer informasjon, kontakt:

Andreas Enger, partner og leder av Financial Avisory: telefon 901 31 228

Ragnar Nesdal, partner i Financial Advisory: telefon 958 80 105