Deloitte

Kostnadsøkning sender norske strømmekunder på flukt

Del

Med stigende produksjonskostnader, kundefrafall og flere som deler abonnementer, vil strømmebransjen merke at kundene har mindre å rutte med. Det viser en fersk Deloitte-undersøkelse som gir ny innsikt i nordmenns digitale forbruksvaner.

Digital Consumer Trends 2023
Digital Consumer Trends 2023

Deloittes rapport, Digital Consumer Trends, gir en realitetssjekk av skandinaviske forbruksmønstre innen teknologi, media og telekommunikasjon. Konsulent- og revisjonsselskapet har blant annet analysert skjermbruk, strømming, sosiale medier og nyhetstjenester, og belyser i år bruk av generativ AI. Det er bevegelser i nordmenns digitale forbruksmønstre, og bransjeleder for teknologi, media og telekommunikasjon, Joachim Gullaksen, peker på de viktigste trendene. 

Tøffere tider for strømmebransjen 

-Strømming har blitt normen blant nordmenn. I 2022 så 29% av alle nordmenn på serier/filmer daglig gjennom strømmetjenester. I 2023 har tallet økt til 39%, men for første gang siden 2021 faller andelen norske forbrukere som rapporterer at de har tilgang til et betalt strømmeabonnement, forteller Joachim Gullaksen.  

Ferske tall viser at med økte kostnader og sterk konkurranse, blir det tøffere for strømmegigantene å tjene penger. Konkurransen har ført til kundefrafall for flere strømmetjenester i Norge. Nordmenn har blitt mer prissensitive, og hopper oftere av og på abonnementer. 

I den nåværende perioden med høy inflasjon gjør mange forbrukere nødvendige justeringer i utgiftene sine, og streamingtilgang kan være en av de postene som nedprioriteres. 

-Andelen som hadde tilgang på minst en strømmetjeneste var 81% i 2022. I 2023 ser vi en nedgang til 76%. I tillegg ser vi at hele 27% har kansellert en strømmetjeneste i løpet av det siste året. En av hovedgrunnene til at folk sier opp er at det er for dyrt, utdyper Gullaksen.  

Deling av abonnement er fortsatt et problem 

Mens strømmeleverandører kjemper mot kundefrafall og stigende produksjonskostnader, møter de også utfordringer med folk som deler abonnementer. Netflix dominerer fremdeles blant betalte strømmetjenester nordmenn oppgir de har tilgang til, men også her har det vært en nedgang på 8 p.p. fra 63% i 2022 til 55% i 2023. Netflix har også signalisert at de vil stramme til med tanke på deling av abonnement, samt at de vil øke prisene inn i 2024. I dag deles 48% av Netflix-abonnementer i Norge (inklusive premiumbrukere) mellom to eller flere husstander. 

-Dersom det ikke lenger skulle være mulig å dele abonnementer, så oppgir 31 % av respondentene som bruker et Netflix abonnement som betales av noen utenfor deres husholdning, at de vil slutte å bruke Netflix, og 31 % er usikre på hva de ville gjøre, avslutter Gullaksen.  

Undersøkelsen viser også at: 

  • Norge er på topp i bruk av AI i Skandinavia: Kjennskap til AI er høyere i Norge enn i Sverige og Danmark, det er også flere som bruker det. 4 % av nordmenn bruker ChatGPT minst én gang om dagen, mens 18 % nordmenn bruker ChatGPT minst én gang i uken.  

  • Nasjonale kringkastere er oppsiktsvekkende sterke. Hele 74% av de spurte benytter seg av NRKs strømmetjeneste. I motsetning til populære internasjonale streamingtjenester som HBO Max, Disney+ og Netflix, ser vi her relativt lik oppslutning på tvers av generasjoner og det er det samme bildet for nasjonale strømmetjenester i Sverige og Danmark. 

  • Nyheter: Nordmenn foretrekker nettsider og apper for å holde seg oppdatert på nyheter. I våre naboland Danmark og Sverige er det TV-nyheter som gjelder. Blant de 69% som bruker sosiale medier til å holde seg oppdatert er Facebook det foretrukne mediet. Her har det vært en nedgang siden 2022 på skandinavisk nivå, mens Instagram øker.  

Om Digital Consumer Trends 2023 

Deloitte publiserer årlig en analyse av digitale forbrukertrender, og i år inkluderer undersøkelsen svar fra 27.150 respondenter i alderen 18 til 75 år fra 17 land på tre kontinenter. Den skandinaviske delen av undersøkelsen omfatter 4000 respondenter, inkludert ca. 1000 nordmenn.  

Les hele studien her.

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Deloitte

Deloitte er et markedsledende selskap som leverer revisjon, advokattjenester, finansiell rådgivning, risikoanalyser og konsulenttjenester. Vi etterstreber å hjelpe våre kunder realisere sine ambisjoner, skape en positiv forskjell i samfunnet, og utnytte potensialet i våre medarbeidere.

Vi arbeider for en rekke internasjonale selskaper og norske virksomheter innen alle deler av næringslivet, ideelle organisasjoner, idrett og kommunal- og statlig sektor. Hver klient har tilgang til et tverrfaglig team som kan trekke på erfarne medarbeidere og internasjonal kompetanse på tvers av industrier, sektorer og fagdisipliner. Gjennom dette er vi i stand til å bidra med dyp innsikt og kvalifiserte meninger om problemstillinger i daglig drift, så vel som innspill og vurderinger om fremtidige scenarier. Med 1500 ansatte ved 23 kontorer i Norge har vi kapasitet og kompetanse til å gjennomføre alle typer prosjekter. Vi bidrar til å skape resultater for våre klienter gjennom en strategisk tilnærming til utfordringer, med høy grad av praktisk gjennomføringsevne.

Følg pressemeldinger fra Deloitte

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Deloitte på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Deloitte

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye