Kirkens tall er klare

- Vi må bruke tallene fra 2018 til å vurdere hvordan vi best kan være en relevant og tilstedeværende kirke, sier Kirkerådets direktør.

Ingrid Vad Nilsen, direktør i Kirkerådet. (Foto: Bo Mathisen)

Fredag 15. mars kom den årlige statistikken fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Flere nøkkeltall for Den norske kirke viser en nedgang.

- Vi ønsker at Den norske kirke fortsatt skal være til stede over hele landet. Både medlemstall og andre nøkkeltall viser en liten tilbakegang og vi må bruke tallene fra 2018 til å vurdere hvordan vi best kan være en relevant og tilstedeværende kirke i alle lokalsamfunn. Vi ønsker at alle møtene med kirken skal være preget av åpenhet, ærlighet og god faglighet enten folk kommer til kirken i glede eller i sorg, sier Ingrid Vad Nilsen, direktør i Kirkerådet.

Konfirmasjons- og vielsestallene er så å si stabile, mens det fortsatt er synkende netto dåpstall i kirken. Dåpsandelen blant medlemmers barn er stabil. Generelt viser tallene en nedgang i oppslutning.

- Selv om tallene går nedover, er vi fortsatt en stor og levende kirke med 70.000 personer som blir døpt, konfirmert eller viet gjennom året og fem millioner gudstjenestebesøk. Vi har 3,6 millioner medlemmer, kompetente ansatte, folkevalgte og frivillige over hele landet som bidrar for at folkekirka fortsatt skal være et sted for tro og tilhørighet.

Det har vært nedgang i kirkelig oppslutning over mange år, og dette er tall kirkens ledelse og ansatte tar på alvor.

-  Dette gir oss også et grunnlag for å reflektere rundt prioritering av ressurser og vi må fortsette arbeidet med rekruttering av dyktige medarbeidere som kan bidra til inspirerende gudstjenester, kulturopplevelser, en utstrakt hånd og den gode samtalen. Derfor satser vi på digital formidling og sosiale medier som en måte å komme i kontakt med medlemmene våre.

Les tallene i SSBs KOSTRA-database her.

Ingrid Vad Nilsen, direktør i Kirkerådet. (Foto: Bo Mathisen)

Priv. til red.: Pressekonferanse 25. januar med nytilsatt biskop i Stavanger bispedømme23.1.2019 11:09:43 CETPresseinvitasjon

På møtet i Kirkerådet blir det torsdag kveld, 24. januar, tilsatt ny biskop i Stavanger bispedømme. Den nye biskopen møter pressen i Stavanger domkirke, Haakon VIIs gate 2 i Stavanger fredag 25. januar kl. 10.00. Se overføring via Facebook På pressekonferansen deltar disse sammen med den nytilsatte biskopen: Leder i Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum. Leder i Stavanger bispedømmeråd, Marie Klakegg Grastveit. Preses i Bispemøtet, Helga Haugland Byfuglien.