Kamp om å få kjøpe Trønder-Avisa

Amble Investment AS har lagt inn bud på Trønder-Avisa. – Vi har tro på å utvikle Trønder-Avisa videre, sier eier Odd R. Øie.

– Vi har tro på at vi kan gå inn i et langsiktig eierskap som kan bidra til en nødvendig omstilling for å sikre Trønder-Avisas posisjon i Steinkjer og Trøndelag, sier eier av Amble Investment AS, Odd R. Øie.

Selskapet Amble Investment AS ønsker å betale 30 millioner kroner for 38 prosent av selskapet. Dermed kaster selskapet seg inn i kampen om Trønder-Avisa – mot mediekonsernet Polaris som allerede har tegnet en intensjonsavtale.  – Polaris har gjennom to ulike tilbud verdsatt avisen for lavt, påpeker Øie.

Mediemangfold i distrikts-Norge
Amble Investment AS eies av Odd R. Øie og familien. De har gjennom en årrekke hatt et bredt engasjement for mediemangfold, og er inne på eiersiden i en rekke større og mindre mediebedrifter og mediehus i Norge - også i Trøndelag.

- Trønder-Avisa og Namdalsavisa har sammen en unik markedsposisjon nord i Trøndelag. Samtidig kreves det omstilling for å møte fremtiden. Det er fullt mulig med en omstilling av avisen som kan utvikle selskapet slik regionen fortjener, sier Øie. Han eier i dag 48 prosent av Ytringen på Kolvereid, er styreleder Sør-Varanger avis i Kirkenes, og sitter i ledelsen i en rekke andre avishus over hele Norge. Odd R. Øie ser med bekymring på eierkonsentrasjonen i medie-Norge.

Vesentlig høyere bud
Trønder-avisa eies i dag av LL Inntrøndelagen (38,04 %), AS Nord-Trøndelag  (51,9) %) og Polaris (10,1%). Det er LL Inntrøndelagen aksjepost som Amble Investment AS har lagt inn bud på.  Budet er en pris på 29.960.000,- kr for LL Inntrøndelagens aksjepost på 856 aksjer i Trønder-Avisa. For den enkelte aksjeeier i selskapet innebærer dette omlag 20.000,- kr per aksje for eierne av LL Inntrøndelagen.

Bred portefølje av aviser
Amble Investment AS og Odd Øie med familie har eierinteresser i 20 ulike mediebedrifter. Disse er:

Mediehuset Dagen
Mentor medier
Schibsted
Polaris
Ask media
NHST media group

Trønderavisa
Brønnøysunds avis
Eidsvolds blad
Raumnes
Helgelands Blad
Altaposten
Os og Fusaposten
Sør-Varanger Avis
Asker og Bærum Budstikke
Ytringen
Østlendingen
Gudbrandsdølen Dagningen
Saltenposten
Klassekampen

Trønderavisa Konsern eier følgende selskap:
Inderøyningen AS
Levanger-Avisa AS
Steinkjer Avisa AS
Trønder-TV AS
Namdalsavisa AS
Trønder-distribusjon AS
Snåsningen AS
Trøndelagspakken AS

For ytterligere informasjon kontakt:

Odd R. Øie, 958 59 626

Om Amble Investment AS

Amble Investment AS
Mogens Thorsens gate 4B

Amble Investment AS

Følg saker fra Amble Investment AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Amble Investment AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.