Kamp om å få kjøpe Trønder-Avisa

Amble Investment AS har lagt inn bud på Trønder-Avisa. – Vi har tro på å utvikle Trønder-Avisa videre, sier eier Odd R. Øie.

– Vi har tro på at vi kan gå inn i et langsiktig eierskap som kan bidra til en nødvendig omstilling for å sikre Trønder-Avisas posisjon i Steinkjer og Trøndelag, sier eier av Amble Investment AS, Odd R. Øie.

Selskapet Amble Investment AS ønsker å betale 30 millioner kroner for 38 prosent av selskapet. Dermed kaster selskapet seg inn i kampen om Trønder-Avisa – mot mediekonsernet Polaris som allerede har tegnet en intensjonsavtale.  – Polaris har gjennom to ulike tilbud verdsatt avisen for lavt, påpeker Øie.

Mediemangfold i distrikts-Norge
Amble Investment AS eies av Odd R. Øie og familien. De har gjennom en årrekke hatt et bredt engasjement for mediemangfold, og er inne på eiersiden i en rekke større og mindre mediebedrifter og mediehus i Norge - også i Trøndelag.

- Trønder-Avisa og Namdalsavisa har sammen en unik markedsposisjon nord i Trøndelag. Samtidig kreves det omstilling for å møte fremtiden. Det er fullt mulig med en omstilling av avisen som kan utvikle selskapet slik regionen fortjener, sier Øie. Han eier i dag 48 prosent av Ytringen på Kolvereid, er styreleder Sør-Varanger avis i Kirkenes, og sitter i ledelsen i en rekke andre avishus over hele Norge. Odd R. Øie ser med bekymring på eierkonsentrasjonen i medie-Norge.

Vesentlig høyere bud
Trønder-avisa eies i dag av LL Inntrøndelagen (38,04 %), AS Nord-Trøndelag  (51,9) %) og Polaris (10,1%). Det er LL Inntrøndelagen aksjepost som Amble Investment AS har lagt inn bud på.  Budet er en pris på 29.960.000,- kr for LL Inntrøndelagens aksjepost på 856 aksjer i Trønder-Avisa. For den enkelte aksjeeier i selskapet innebærer dette omlag 20.000,- kr per aksje for eierne av LL Inntrøndelagen.

Bred portefølje av aviser
Amble Investment AS og Odd Øie med familie har eierinteresser i 20 ulike mediebedrifter. Disse er:

Mediehuset Dagen
Mentor medier
Schibsted
Polaris
Ask media
NHST media group

Trønderavisa
Brønnøysunds avis
Eidsvolds blad
Raumnes