- Frykter billigsalg, dårlig eierskap og tap av store verdier

Kampen om makten i lakseselskapet NTS ikke er over: - Dagens styre vil selge NTS på billigsalg til Salmar og tar ingen hensyn til andre aksjonærer, sier Vidar Øie Nilsen i Amble Investment. Nå krever Øie-familien ny generalforsamling.

Øie Nilsen er daglig leder i familieselskapet, Amble Investment og sønn av Odd R. Øie. Øie Nilsen kommenterer for første gang maktkampen som har pågått over tid i NTS og som til nå har gitt et splittet selskap der aksjonærer med 52 prosent i ryggen har kastet sittende styre, satt inn kun sine egne folk og godtatt et frivillig bud på selskapet til en - etter Øie Nilsens mening - for lav pris.

Makt uten retning

- Et knapt flertall av aksjonærer har tatt makten, men ikke sagt noe mer hva de skal bruke makten til. Øie Nilsen regner med at de vil de innsette egne folk i selskapene NRS og Frøy, noe han mener ikke lover godt verken for de ansatte eller for de andre aksjonærene.

- Hva vil de egentlig videre, spør Øie Nilsen, som påpeker at ingen av flertallsaksjonærer har presentert hva de vil med konsernet, annet enn at de ikke liker Helge Gåsø og vil nekte ham å utøve sitt eierskap på 37 prosent.

Stiller spørsmål om tilbudsplikt

For å vinne makten i selskapet kjøpte grupperingen  på 50,1 aksjer for over 120,- kroner, mens grupperingen hadde fremsatt felles intensjon om å fremme et frivillig tilbud på 105,- kroner.  Deretter støttet de et annet bud på 120,- kroner.

- Kjøpet av aksjer for over 120,- kroner utløser i henhold til verdipapirhandelloven et pliktig bud for grupperingen på den høyeste prisen de har betalt siste seks måneder, påpeker Vidar Øie Nilsen.

FAKTA/BAKGRUNN:

Amble Investment eies av Odd R.Øie og hans familie, som har eid aksjer i NTS i 25 år. I denne tiden har selskapet hatt en formidabel utvikling både av produktportefølje og verdi. Børsverdien har økt fra 10 millioner til 15 milliarder i løpet av denne perioden. Selskapet har gått fra være et trafikkselskap med ferger og godsbiler til å bli et av Norges ledende aktører innen fiskeoppdrett. Konsernet forvalter store verdier og 1200-1300 arbeidsplasser.

Amble Investment, Vidar Øie Nilsen og Kari Øie Nilsen har en samlet eierpost på 5,1 prosent av aksjekapitalen.

Om Amble Investment AS

Amble Investment AS