Julegaven som trygger norskekysten

Redningsselskapet og Seaworks AS oppfordrer norske bedrifter til å være med på dugnaden for en trygg kyst ved å kjøpe nautiske mil til den lokale redningsskøyta til jul.
Nautisk mil-dugnaden bidrar til at 50 redningsskøyter er i beredskap døgnet rundt. Her får en fiskebåt hjelp av RS «Stormbull» utenfor Kristiansund i januar i år. FOTO: Leif Andersen

Seaworks AS i Harstad har startet juleforberedelsene ved å kjøpe nautiske mil.

– Vi er glad for å kunne støtte Redningsselskapets arbeid ved å kjøpe nautiske mil til jul i år igjen. Redningsselskapets innsats for sjøfarende setter vi stor pris. Vi vil støtter vår lokale redningsskøyte RS «Kjøpstad» i Harstad med nautiske mil, og vi oppfordrer andre bedrifter til å gjøre det samme, sier adm. dir. Jan A. Paulsen.

Norge har verdens nest lengste kyststripe. Kjører du båt inn i hver fjord og rundt øyene fra sør til nord, kommer du opp i 50 000 nautiske mil – hele 92 500 kilometer.

Så langt i 2016 har Redningsselskapets 50 redningsskøyter reddet livet til 44 personer, assistert over 14 600 personer på sjøen, og berget 61 fartøy fra totalforlis.

– Våre folk sørger for at en bestefar, en ektemann eller en mor kommer hjem til en familie og et lokalsamfunn som blir lykkelige i stedet for tynget av sorg. Nå før jul oppfordrer vi norske bedrifter til å bidra i vår dugnad for å få alle som ferdes på sjøen trygt hjem ved å kjøpe nautiske mil til drift av den nærmeste redningsskøyta, sier generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet.

Å drifte en redningsskøyte i en nautisk mil (1 852 meter) koster i snitt 500 kroner. Summen dekker drivstoff, vedlikehold, utstyr og mannskap på redningsskøyta som er nærmest giveren.

– Jeg håper at bedriftene utfordrer hverandre og på den måten bidrar til enda bedre beredskap langs kysten vår, sier Lind.

Aas Mek Verksted AS tar utfordringen
En av bedriftene som tar utfordringen i år igjen er tradisjonsrike Aas Mek Verksted AS på Vestnes i Møre og Romsdal, som kjøper nautisk mil til deres lokale redningsskøyte «Mærsk», som har base på Aukra.

– Vi støtter Redningsselskapet fordi det er en flott frivillig organisasjon, som utfører en viktig tjeneste for folk som ferdes langs kysten vår. Dette gjelder både for private lystbåter og næring. Redningsselskapet har også kurs og samlinger for å fremme en sunn og god holdning og forståelse for båtlivet for både voksne og barn, sier Bjørn-Magne Aas, som er fjerde generasjon i Aas Mek. Verksted, som ble etablert tilbake i 1911.

På dugnadens hjemmeside nautiskmil.no, kan alle givere kan følge med på hvor mange nautiske mil som er samlet inn til den lokale redningsskøyta som de støtter. Også privatpersoner er velkommen til å kjøpe nautiske mil.

Nautisk mil-status for hver redningsskøyte pr 18. november:

Fylke, stasjon og redningsskøyte

Egersund: RS Emmy Dyvi

AGDER

Arendal: RS Inge Steensland

Farsund: Erstatningsfartøy (RS Ægir)

Kristiansand: RS Bendt R. Rasmussen (RS Kaptein Egil J. Nygaard)

Mandal: RS Bill (RS Hvaler)

TELEMARK

Kragerø: RS Uni Kragerø

VESTFOLD

Stavern: RS Stormbull

Tønsberg: RS Eivind Eckbo

ØSTFOLD

Moss: RS Elias (RS Sundt)

Skjærhalden / Hvaler: RS Horn Rescue

OSLO, AKERSHUS OG BUSKERUD

1965

Oscarsborg/Drøbak: RS Klaveness Marine (RS Bergesen d.y.)

Oslo: RS Uni Oslofjord/RS Einar Staff SR

HEDMARK OG OPPLAND

Mjøsa (Gjøvik): RS Mjøsvekteren

Atle Giljarhus, ansvarlig for Nautisk mil
E-post: atle.giljarhus@rs.no

Odd-Helge Isaksen og Runar Torsteinsen fikk hjelp av RS «Stormbull» da fiskebåten deres fikk brann om bord i januar i år. Les hele historien her: www.rs.no/redningshistorier/gudskjelov-at-du-lever/
Jan A. Paulsen og Seaworks kjøper nautiske mil i julegave - bidraget går til RS «Kjøpstad» i Harstad.
Bjørn-Magne Aas og Aas Mek. Verksted kjøper nautiske mil til den lokale redningsskøyta på Aukra, RS «Mærsk».

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær medlemsorganisasjon. Vi jobber mot vår visjon "Ingen skal drukne". RS teller 1500 redningskvinner og redningsmenn, fordelt på 50 redningsskøyter over hele landet.