Jim Klungnes er ny forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet (YTF)

På helgas landsmøte ble Jim Klungnes valgt som ny leder i Yrkestrafikkforbundet (YTF). – Jeg gleder meg til å begynne arbeidet for å nå de målene vi på landsmøtet har vedtatt, sier en stolt Klungnes.
JIm Klungnes med sitt nye forbundsstyre. F.v. bak: Knut Authen, Ove Helleseth, Svein Roger Skoglund, Trude Valle, Hans Peter Sørgjerd og Bjørn Nytrø.

Den nye forbundslederen er 58 år, er gift og har tre voksne barn. Han bor ved Åndalsnes, men vil nå flytte til Oslo før arbeidet starter i Lakkegata. – Etter at jeg har kommet meg på plass, vil jeg prioritere å reise mye ut i organisasjonen. På denne måten kan jeg få konstruktive innspill til hvilke saker vi i styret skal jobbe med fremover, sier Klungnes.

I talene til de tillitsvalgte på landsmøtet ble han karakterisert som en mann med mye kunnskap og som setter seg godt inn i saker før han uttaler seg.

– I de rollene jeg har hatt hittil i organisasjonen føler jeg at jeg har fått medlemmene med meg i viktige saker. En nøkkelfaktor for å få til dette er god informasjonsdeling og involvering i saker, sier Klungnes. Den nye forbundslederen er til vanlig bussjåfør i Veøy.

– Noen felles utfordringer har vi, men behovene og utfordringene er kanskje ikke de samme i Brønnøysund som de er i Bergen eller på Jernkroken i Oslo. Logistikk og funksjonær har også sine spesifikke utfordringer. Det som er gode tiltak i Oslo, passer kanskje ikke like godt i Brønnøysund eller for Logistikk. De som vet mest om dette er medlemmene selv, sier Klungnes.

Historisk med kvinnelig nestleder

Klungnes har tidligere hatt roller i nesten alle andre steder i organisasjonen, og de siste årene har han hatt rollen som nestleder. Nestlederrollen vil nå bli fylt at Trude Valle fra Bergen. – Jeg gleder meg så til å ta fatt på nestlederoppgavene. Jeg vil blant annet jobbe for å bedre rekrutteringen til bransjen, sier Valle.

Det var en spesiell følelse å bli valgt til første kvinnelige nestleder på det første landsmøte som er arrangert i Bergen. – Jeg kommer til å jobbe hardt for å støtte Jim slik at vi oppnår de målene landsmøtet nå har fastsatt i strategisk plan for de neste fire årene, avslutter Valle.

Jim Klungnes
jim@ytf.no

Bergenseren Trude Valle er YTFs første, kvinnelige nestleder.