Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036.
Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036.
Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.
Bussen nedprioriteres utenfor storbyene
Det er gledelig å se at Yrkestrafikkforbundets innspill om at det skal investeres i eksisterende infrastruktur og sikring av eksisterende veinett har blitt prioritert. Men vi er skuffet over at behovet for forbedringer i kollektivtransportsektoren, spesielt innenfor buss, har blitt oversett.
Nasjonal Transportplan viser en skuffende undervurdering av bussens rolle i Norges kollektivsystem. Det er ikke alle steder som har tilgang til tog, trikk, bane og bil. Vi kan derfor ikke fortsette å overse bussenes viktighet for daglig pendling, sier Klungnes.
Sterkt behov for bedre kollektivtransport
Reiser med kollektivtransport utgjør 12,1% av alle reiser i Norge. Av dette foregår 62 % med buss. Og selv om mange i og rundt de større byene er tilfreds med kollektivtilbudet, står busstilbudet ovenfor store utfordringer flere steder i landet. Allerede har Vestland, Møre og Romsdal, Finnmark, Rogaland, Buskerud, Trøndelag, Troms, Østfold og Akershus vurdert å kutte i kollektivtjenestene eller øke billettprisene, som følge av økte driftskostnader.
Yrkestrafikkforbundet har lenge understreket viktigheten av å prioritere bussen som fremkomstmiddel for å tilby en mer tilgjengelig, effektiv og miljøvennlig transportform. Dette omfatter behov for økt frekvens, forbedrede og utvidede ruter. Vi mener også at det er sterkt nødvendig å investere i bussinfrastruktur som dedikerte bussfelt og moderne busstasjoner for å gjøre bussreiser til et mer tiltalende alternativ for befolkningen.
- Investering i busstransport er investering i fremtiden. Det er på tide at man anerkjenner potensialet i å få flere av de 76,1% bilreisene til å velge kollektivreiser og at regjeringen handler deretter, understreker Klungnes.
Regjeringen nedprioriterer egne miljøforpliktelser
Det er også verdt å merke seg at den manglende prioriteringen på kollektivtransport går på tvers av globale bærekraftsmål og Norges egne klimaforpliktelser. Ved å forbedre og utvide busstilbudet, kan vi gjøre en betydelig innsats i å redusere landets karbonfotavtrykk og fremme bærekraftig samferdsel blant innbyggerne.
- Vi står foran store utfordringer, men også store muligheter. Det er avgjørende at vi nå tar tydelige steg for å prioritere og styrke kollektivtilbudet over hele landet. Uten sterkere satsing på buss, risikerer vi å sette tilbake våre miljømål og offentlig tilgjengelighet, avslutter Klungnes.
Nøkkelord
Kontakter
Adrian PraconKommunikasjonssjefYrkestrafikkforbundet
Tel:+4793404436adrian@ytf.noLenker
Om oss
Yrkestrafikkforbundet er et landsdekkende fagforbund bestående av 13.000 medlemmer i mange ulike deler av transport- og logistikkbransjen. Våre medlemmer jobber innen buss, gods, lager og logistikk, bane, funksjonærer, taxi, bilbergere, anleggstransport, kran, miljøtransport, mobilitetsbransjen og parkering. YTF er en del av Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund – YS
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Bussforhandlingene 2024 er i gang.YTF krever bedre lønns- og arbeidsvilkår for bussjåførene.17.4.2024 11:49:07 CEST | Pressemelding
I dag startet bussforhandlingene, og Yrkestrafikkforbundet krever reallønnsvekst og bedre arbeidsvilkår for medlemmene på Bussbransjeavtalen (BBA).
Bussjåførene krever klar reallønnsvekst i lønnsoppgjøret 202422.3.2024 11:55:42 CET | Pressemelding
Oslo, 22. mars 2024 – Yrkestrafikkforbundet har i dag sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet overlevert sine krav for lønnsoppgjøret 2024 til NHO Transport for å sikre bedre arbeidsvilkår for ansatte i bussbransjen under Bussbransjeavtalen (BBA).
Streikefondet har passert 100 millioner8.3.2024 12:31:44 CET | Pressemelding
I en tid preget av økonomisk usikkerhet, global uro, og en stadig dyrere hverdag, står Yrkestrafikkforbundet sterkt rustet til å møte utfordringene som venter. Med et medlemstall på grensen til 13 000 og et streikefond som nå har oversteget 100 millioner kroner, markerer YTF en historisk økonomisk milepæl.
Kraftig lønnsstigning for utenlandske lastebilsjåfører – Men fortsatt langt under norsk minstelønn1.11.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
I Yrkestrafikkforbundets ferske grenseundersøkelse kommer det frem at snittlønnen til utenlandske lastebilsjåfører har økt med 54% på to år, fra 1450 til 2223 euro. Men fortsatt er det bare 1 av 5 som får norsk minstelønn når de kjører i Norge.
Presseinvitasjon - fremleggelse av YTFs grenseundersøkelse 20231.11.2023 12:00:00 CET | Presseinvitasjon
Grenseundersøkelsen til Yrkestrafikkforbundet er et barometer for hvordan lønns- og arbeidsvilkårene er for utenlandske godssjåfører i Norge. Undersøkelsen ble først gjennomført i 2014 og har siden blitt gjennomført annethvert år siden 2017.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom